onsdag 24. januar 2018

Edinburgh Castle og universitetsbesøk

Min andre dag i Edinburgh startet med frokost på hotellet (en frokost som ikke akkurat levde opp til hotellets egne lovnader om avokadotoast og muffins, men som var nokså god likevel), før vi tok toget mot Musselburgh og Queen Margaret University.

QMU er et ganske nytt og moderne universitet, og er kjent for å være et av universitetene i England med høyest grad av sysselsetting etter fullførte studier. Det er et lite universitet med tre hovedområder, og ligger nært Edinburgh sentrum. Vårt besøk besto av et foredrag og universitetet og studiene de tilbyr, før en av universitetets elever viste oss rundt på campus. Selv om universitetet har masse å tilby, har de ingen realfags- eller engelskstudier, som jeg har planer om å ta, så så alt for meg var det ikke, men det var likevel interessant å se en typisk britisk campus.

Tilbake i Edinburgh dro vi rett videre til dagens andre fellesaktivitet, Edinburgh Castle. Det er en av få utendørsaktiviteter, så selvsagt begynte det å regne mens vi var der. Edinburgh Castle er det gamle slottet i Skottland, som nå er et museum. Vi hadde i forkant fått litt oppgaver å jobbe med, men utenom det fikk vi gå som vi ville. Utrolig kjekt og interessant, men ettersom det var litt avstand mellom de forskjellige byggene, ble det nokså kaldt og vått. Her vil jeg absolutt tilbake, gjerne om sommeren.

Vi var tilbake fra Edinburgh Castle da klokken nærmet seg halv fem, og da hadde vi resten av dagen fri. Vi spiste middag på Las Iguanas, som ligger nært Princes Street, en restaurant med retter fra Sør-Amerika. De har forresten 50% avslag for studenter! Resten av kvelden ble brukt på shopping, jeg har funnet masse fint treningstøy, før vi dro tilbake til hotellet. I dag skal vi på Camera Obscura, University of Edinburgh og Real Mary King's close, så jeg satser på at dagen blir like bra som de andre to!