onsdag 22. november 2017

English midterm: Hvordan forberedte jeg meg

Og der var første tentamen overstått! Vi er allerede begynt på tentamensperioden, og for meg var første halvdag i samfunnsfaglig engelsk. Jeg synes engelsk er et ganske greit fag, i hvert fall det vi har hatt om til nå, og brukte gårsdagen på å finne litt kilder, lese meg opp på poesi fra første verdenskrig, og amerikansk og britisk historie. Når sant skal sies hadde jeg en liten mistanke om at i hvert fall én av oppgavene kom til å omhandle krigspoesi, og derfor satte jeg meg ekstra inn i det.


I dag morges dro jeg på styrketrening sammen med Marielle, før jeg dro til skolen for å fullføre terminprøven. Oppgavene ble delt ut rundt kvart over åtte, og tror dere ikke jeg hadde truffet blink med tanke på lesingen i forkant! En av oppgavene var å skrive et essay hvor en sammenlignet diktene "The Soldier" av Rupert Brooke og "Does it Matter?" av Siegfried Sassoon, og hva de sa om patriotisme og krig. Det var nettopp det jeg hadde satt meg inn i, så jeg hadde flust av kunnskap og kilder på området.

Blant de andre oppgavene skulle vi diskutere hvordan involvering i kriger har påvirket det britiske samfunnet,  kommentere på det britiske samfunnet i det 19. århundre med diktet "Chimney Sweepers" av William Blake som utgangspunkt og kommentere immigrasjonsproblemer i amerikansk historie og nå. Med andre ord veldig greie oppgaver, som jeg føler vi har jobbet mye med i timene, diskutert og gått skikkelig inn på.

Når det kommer til terminprøver og eksamener, i hvert fall i engelsk, er jeg glad i essay-oppgaver hvor en skal sammenligne eller kommentere på ting, og det er vanligvis den type oppgaver jeg velger. Siden det så og si alltid er en analyseringsoppgave, går det veldig greit. For å forberede meg til høstens engelsktentamen brukte jeg i hovedsak Poetry Foundations artikler om krigspoesi, og dessuten deres podcast, Poetry off the shelf. Det er en podcast som diskuterer diverse dikt, og blant mange andre episoder fant jeg et par om krig, og faktisk også om diktene vi fikk i oppgave å sammenligne. Vi fikk dessuten i tips å bruke NDLAs artikler om samfunnsfaglig engelsk. Den siste ressursen jeg brukte for å forberede meg, var lærebokens nettside, Access to English: Social Studies. Her var det inaktive oppgaver med fokus på historie, forståelsesoppgaver og linker til fordypningsemner.


Neste terminprøve er om én uke, på onsdag, og da skal jeg ha prøve i de fire første kapitlene i kjemi. Den kjenner jeg jeg gruer meg nokså mye mer til, men heldigvis har jeg god tid til å sette meg inn i emnene, og også tidligere prøver og forsøk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar