søndag 2. juli 2017

Valletta, Malta

Etter en god natts søvn våknet Henrik og jeg opp i Valletta, Malta, og minutter senere fikk vi frokost servert på døren. Det tok imidlertid litt tid før vi dro ut på land, ettersom Henrik ikke var helt i slaget. Det gjorde dog ikke så mye, ettersom båten ligger til kai frem til 18:00, og vi dermed hadde en lang dag på å utforske en liten øy.



Henrik ble igjen i lugaren, mens jeg ble med foreldrene hans ut i byen. Vi begynte med å hoppe på en turistbuss, som skulle ta oss til en av de nærliggende fiskebyene, Marsaxlokk, den Blå Gråtte og dessuten en liten kiosk i midten av ingenting. Vi satt på bussen og fikk sett en god del av områdene i nærheten, men da vi kom frem til Marsaxlokk ringte Henrik, som plutselig var blitt i bedre form og ville ut av båten. Ettersom han ikke er 18, kunne ikke cruiset slippe ham ut alene, så vi måtte ta en taxi tilbake til Valletta og kaien for å plukke ham opp.






Vi fikk hentet ut Henrik, og i samme sleng spist lunsj, før vi tok en heis opp til sentrum av Valletta. Selve sentrum lå en god del høyere enn kaien, og etter å nesten ha unngått heis her på cruiset, så vi oss fortjent til å ta heisen opp. - Og for en utsikt som møtte oss på toppen! Valletta var ganske forskjellig fra Messina, både i arkitektur og dessuten renslighet. Utrolig vakkert, og et ganske gammeldags preg over hele byen.






Vi gikk rundt i gatene en liten stund, men det var søndag og en del av butikkene var stengt. Derfor er vi nå tilbake på cruiset, med en tekopp på den ene siden, og en snorkende Henrik på den andre. Jeg kunne tenke meg en tur innom Hard Rock Café, som jeg fant ut de hadde tre av her på øya øyeblikket jeg gikk gjennom sikkerhetskontrollen til cruiset. Jeg samler egentlig på shotglass fra restaurantkjeden, fra de plassene jeg har vært, men nå har jeg jammen meg glemt å gå innom så mange steder, at det er rett før jeg gir opp. Det er enda en god stund til cruiset legger fra og setter kursen mot de greske øyene, men jeg orker ikke tanken på å stå i enda en kø ute i varmen, og jeg har en mistanke om at køen blir lenger og lenger jo nærmere vi kommer klokken seks. Da slapper jeg heller av på cruiset, og håper på å en dag dra tilbake til Malta!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar