torsdag 13. juli 2017

The Handmaids tale

I anledning Valentinsdagen 14. februar, gikk jeg på blind date med en av bøkene på Norli Stavanger. Uten å vite annet enn en kort beskrivelse, plukket jeg ut en bok pakket inn i papir, som jeg tok med meg hjem. Jeg har sett konseptet flere steder før, både på Tumblr og Instagram, og elsker det, ettersom det åpner for bøker, sjangere og forfattere en kanskje ikke ville tatt fra bokhyllen selv.


På boken jeg valgte ut, sto det "An oppressive world where women are no longer allowed to read and are valued only as long as they are viable for reproduction", og boken bak papiret viste seg å være The Handmaid's Tale av Margaret Atwood. Boken er fra 1985, og er en feminist science fiction-roman, med dystopiske trekk. Jeg hadde planer om å begynne på boken med en gang, men lesing har det ikke blitt så alt for mye av i det siste. Derfor ble The Handmaid's Tale en av mine feriebøker, som jeg tok med meg på cruiset. Heller ikke der ble det mye lesing, i hvert fall ikke for min del, men denne fikk jeg i hvert fall kost meg med.



Boken beskriver en fremtid styrt av et strengt, totalitært regime, som er ekstremt opptatt av kvinners fruktbarhet. Majoriteten av kvinnene er blitt infertile og landet beskrevet, Gilead, har problemer med radioaktiv stråling. For å redde menneskeheten har de kvinnene som fremdeles har mulighet til å få barn, blitt "tildelt" rike og mektige menn, med oppgave å produsere barn for dem og deres koner.

Hovedpersoner i boken het June, var gift, hadde en liten datter og jobb. Handlingen foregår imidlertid noen år senere, etter at kvinner mistet retten til å jobbe og bankkontoene deres ble overført til nærmeste mannlige slektning, og hun er blitt en "handmaid" for en av diktaturets kommandører. èn gang i måneden må hun spre beina for ham, mens kona hans sitter bak og holder henne fast. Hun er en av få kvinner som fremdeles kan få barn, og må derfor jobbe som en fødemaskin for eliten.

Boken har fått mye oppmerksomhet i det siste, først og fremst på grunn av TV-serien som nylig har kommet på HBO, men også i forbindelse med debatten om abort; The Handmaid's Tale viser abortmotstand i sin ekstreme ytterlighet. Jeg elsket den, og satt helt fanget, men samtidig var det en veldig vanskelig og tøff bok. For å si det som Marie Kleve, som har anmeldt boken (i sammenheng med TV-serien) i Dagbladet: "The Handmaid's Tale er en kraftfull påminnelse om at frihet og menneskerettigheter er verdier vi aldri må ta for gitt og aldri på gå med på å fire på".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar