onsdag 12. juli 2017

Roma: Vatikanstaten

Vår siste dag i Roma og av ferien var i går, og for øyeblikket befinner jeg meg på flyet mellom Roma og Amsterdam. Gårsdagen ble brukt på Vatikanstaten, avslapping og nyting av siste natt på hotell, og begynte før klokken slo ni. Vi bestilte fast track-billetter til St. Peterskirken, for å få komme opp i kuppelen der, og slapp derfor forbi alt av køer inn.







Vi hadde valget mellom å gå opp i kuppelen i St. Peterskirken og det Sixtinske kapell, og valgte altså å gå opp flere hundre trappetrinn til toppen av kirken. På toppen fikk vi den utsikten, både av Vatikanet og Roma. Før cruiset var vi også oppe i en av byens høye bygninger, Piazza Venezia, men her fikk vi se Roma fra Vatikan-siden, og dermed en helt annen utsikt.

Etter å ha gått ned trappene igjen, gikk vi rundt og beundret kirken, før vi dro tilbake til hotellrommet. Kirkene nede i Roma er strenge på klær, og vi gikk alle i langbukse og t-skjorte som dekket skuldrene. Kombinert med over 30 varmegrader og trappetrening, rant svetten, og en dusj var nødvendig før vi fortsatte byvandringen.





Etter en liten pause, tok vi turen opp mot Hard Rock Café, på andre siden av byen. Jeg samler imidlertid på glass derfra, og selv om jeg har glemt det sånn alle de andre stedene vi har besøkt, ville jeg i det minste prøve å få tak i et fra Roma. Egentlig var det bare 3 km fra hotellet til restauranten, men i varmen føltes det som en evighet. Vi kom faktisk aldri helt frem, ettersom Henrik ble dårlig, og vi måtte tilbake til hotellet.

Resten av dagen ble stort sett tilbragt på hotellrommet, mens foreldrene hans var ute og utforsket byen. Faren hans var deriblant innom en borg rett nedi gaten fra Vatikanet, som altså var pavens rømningssted for noen århundrer siden. Vi fikk se bilder fra borgen i etterkant, og det var så flott der inne! Så heller ikke ut som om det var så alt for mange mennesker, i motsetning til flere av de andre turistattraksjonene i Roma, så det står absolutt på listen min til neste Roma-tur!



Nå er imidlertid ferien over, og det er tilbake til rutiner. Jeg skal på jobb allerede i morgen tidlig, for å ha en halvtime Grit Strength på Arena, og gleder meg skikkelig til det. For så vidt er det i underkant av tre uker til neste ferie, og da går turen til USA.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar