søndag 9. juli 2017

Pompeii og Napoli

Dagens by: Napoli, siste havn før vi setter kursen tilbake til Roma. Jeg har aldri vært her før, og gledet meg til å oppleve et helt nytt sted. Napoli ligger like i nærheten av Vesuv og Pompeii, og jeg gledet meg enda mer til å besøke den tidligere begravde byen. Jeg synes vulkaner og vulkanutbrudd er kjempeinteressant (- skulle ønske jeg fulgte litt mer da vi lærte om nettopp dette i geografitimene i fjor), og har lest meg opp på SNL og Wikipedia de siste dagene.

Vi tok en taxi opp til Pompeii fra starten av, for å få minst mulig kø og ikke måtte gå i kø når Napoli var på sitt varmeste. Det tok litt tid å komme seg inn, selv om vi var tidligere var det litt kø og bare én person i billettluken, og da vi kom inn hadde vi nesten to timer til disposisjon, før taxisjåføren skulle kjøre oss tilbake til Napoli. Timene ble godt brukt, vi gikk rundt og tittet på ruinene, plukket opp litt fra de diverse tourguidene og leste på informasjonsplakater.








Vi kom oss etterhvert tilbake til Napoli, og ble møtt av moren til Henrik, som hadde vært på båten mens vi var i Pompeii. Napoli var definitivt ikke et like vakkert syn som Pompeii, med nedtaggede gater, skittent og ikke så veldig pent. Vi brukte derfor ikke så alt for mye tid på å gå i byen, og bortsett fra litt shopping i hovedgaten og en pizza til lunsj. - Pizzaen kommer visstnok fra Napoli, og da var det absolutt en nødvendighet før vi dro tilbake til cruiset.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar