onsdag 19. juli 2017

Gladmatfestivalen 2017

I dag begynte Norges største matfestival, Gladmaten, i Stavanger. Midt i Vågen finner en norsk gårdsmat sammen med street food og internasjonale matkonsepter. I tillegg er det kokkeshow, kurs og konserter, og årets festival blir 19. gang Gladmaten arrangeres her i byen.

Jeg har ikke vært på matfestivalen de siste årene, det har pleid å krasje med ferie, men i år reiser familien og jeg i slutten av juli, og fikk derfor med oss festivalen. Jeg dro inn allerede i formiddag, før åpningen, for å få med meg mest mulig. Dagen i dag skulle være den fineste dagen hele uken, med over 20 grader, og da fristet det enda mer å gå rundt å spise småretter og kose seg ute i Vågen.









Flere av byens caféer har stand, og jeg fikk blant annet endelig prøvd ut smoothiebowl og smoothies hos Hverdagsgodt, som "vanligvis" ligger i Pedersgaten. Ellers prøvde vi også belgisk vaffel og iskrem, mens et par av guttene jeg var med dro innom ølteltet for å smake på litt forskjellig der.





I tillegg til at begge sidene av kaien i Vågen var full av små boder, var det også Gladmat i Fargegata, min favorittgate i Stavanger. Her ligger byens koseligste caféer, hvor vi ble servert iste, melon og masse god stemning.










Midt på dagen dro Sanne og jeg ut av sentrum, og til Stavangers nyåpnede, utendørs svømmebasseng. Gamlingen åpnet sent i juni, og ligger like ved Mosvangen camping. Masse folk, god stemning, deiiiilig temperatur og ikke minst fine badedrakter (om jeg kan si så selv).



Etter å ha badet et par timer fant vi oss tilbake i sentrum for litt middag, før vi tok turen hjem igjen. Nå har jeg ikke fått smakt på alle rettene enda, så jeg håper inderlig vi får et par dager til med fint vær. Det frister nemlig ikke akkurat å traske rundt i det været vi har hatt resten av sommeren!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar