søndag 9. juli 2017

Athen

Athen. - Det stedet jeg tror Sindre var mest misunnelig på at jeg skulle få besøke. Han er helt betatt av gresk mytologi og greske guder, og å få besøkt den greske hovedstaden er slik jeg har forstått det, høyt på på hans besøksliste.

Vi ble tre stykker som inntok Athen fredag morgen, med plan om segway-tour klokken 12. Før det kikket vi litt rundt i gatene rundt Akropolis, i tillegg til å ta en brus på en av byens mange kaféer. Segway-touren skulle ta om lag to timer, og vi skulle få se flere forskjellige steder rundt om i Athen. Først begynte vi med et lite kurs om hvordan å stå og bevege seg på kjøretøyet. Jeg har imidlertid prøvd segway før, på sommerferie i Portugal i 2012, men jeg var ikke akkurat god. For spesielt interesserte kan bilder og video fra nettopp denne segway-turen finnes HER og HER.



Etter en kort opplæring, dro vi ut i byens gater. Meg klamrende til styret, med sykkelhjelm, og Henrik og faren hans med full kontroll, i tillegg til en gjeng andre. Det var utrolig varmt ute, over 30 grader, så å farte rundt i byen på segway fremfor å gå, var klart en fordel.


Første stopp var nettopp Akropolis, sett fra sørsiden, og vi fikk litt historie sammen med synet. Videre kjørte vi opp og ned, frem og tilbake, og fikk sett bygningen fra flere høyder og sider, sammen med byens andre hellige høyder.



Ellers fikk vi også sett byens partyområde, hvor det visstnok var veldig liv fredags kveld, før touren var over. Jeg satt igjen med masse kunnskaper og Akropolis, flere vakre bilder fra Athen og dessuten solide segway-kunnskaper.



For oss føltes det ikke som om det var så mye mer å se og gjøre i storbyen, så etter å ha spist hver vår pizza, fant vi veien tilbake til cruiset. Athen, til tross for at det var en ganske typisk storby, ga inntrykk, og jeg er rett og slett motivert til å bruke resten av ferien på å lese meg litt opp på gresk mytologi. I VG1 hadde vi en lærer som var veldig interessert i nettopp dette, og vi lærte en god del, men jeg har virkelig fått lyst til å lære enda mer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar