lørdag 15. juli 2017

Anne of Green Gables

Det er sommerferie, jeg har masse tid til overs og jeg har fått masse tid til å lese. Jeg leste nettopp ut årets fjortende bok, som faktisk er 4 bøker foran skjema, i følge min Goodreads 2017 reading challenge. Jeg ønsker å lese 20 bøker i år, og er altså godt på vei. Boken jeg ble ferdig med nå, er en av bøkene både mamma, mormor og jeg leste da vi var mindre, nemlig Anne of Green Gables (Anne fra Bjørkely) av L. M. Montgomery. Historien om den rødhårede jenta som flyttet til Matthew og Marilla på Bjørkely brakte oss alle til tårer, og etter at Tonje kjøpte bøkene på engelsk i fjor sommer, har jeg ønsket å lese den på nytt jeg også.



Jeg lånte boken i fjor sommer, men da det ble lite tid til lesing, leverte jeg den tilbake etter ferien. Nå har jeg imidlertid lest den på nytt, mer motivert etter å ha sett TV-serien basert på bokserien. Netflix lanserte nemlig nylig første sesong av Anne with an E i vår/sommer, og jeg bingewatchet serien en helg før vi fikk ferie. Etter å ha grått etter de syv episodene, bestemte jeg meg for å ta opp serien igjen, på engelsk.

Anne of Green Gables handler altså om foreldreløse Anne, som skal flytte inn med Matthew og Marilla Cuthbert. Hun har lenge levd som tjenestepike hos forskjellige familier, og har drømt om den dagen noen ville ha henne. Imidlertid skulle Matthew og Marilla egentlig fått en gutt fra barnehjemmet, og ønsker å sende Anne tilbake.



Gjennom boken følger en Annes liv, fra barneskolen til lærerskole, og selv om den til tider går litt tregt, er det en helt fantastisk historie. Anne er ei ytterst smart jente, med et enda mer imponerende konkurranseinnstinkt, og jeg elsker karakteren. - En så inspirerende hovedkarakter skal en lete lenge etter. Hun er tøff, men også snill og full av fantasi. Hun havner ofte i trøbbel, ettersom hun er noe glemsk og blir lett distrahert, men hun konsentrerer seg om å prøve å være hyggelig, selv mot klassevenninner med frekke kommentarer. Anne er en så fantastisk karakter, at dersom historien ikke frister, vil jeg anbefale å lese boken kun for henne!


Nå er jeg ferdig både med første bok og første sesong, og jeg har lyst til å fortsette på neste bok med en gang. Imidlertid er Tonje på ferie, så jeg må se om jeg ikke drar inn til sentrum for å låne boken i løpet av uken. Første bok var bare så fantastisk, fire av fem stjerner får den av meg i Goodreads, og jeg ser virkelig frem til å følge Annes historie videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar