torsdag 9. mars 2017

Åpen dag ved Universitetet i Stavanger

Tirsdag var det åpen dag ved Universitetet i Stavanger, og VG2 ved Stavanger Katedralskole fikk lov til å dra opp for å være der første halvdel av dagen. Jeg har de siste månedene fundert litt på å studere her i byen, og var derfor spesielt interessert i få mest mulig informasjon om skolen, studentlivet og hva de tilbyr.

Dagen begynte klokken ni, med et foredrag av ansatte og elever på skolen, som fortalte om universitetet, de forskjellige studieretningene og organisasjoner med tilknytning til skolen. UiS har utrolig mange interessante organisasjoner og "klubber", og klubbmenneske som jeg er, ble kjempegira. Jeg elsker å være med på ting, enten jeg har prøvd det før eller ikke, og det var så mye spennende. Bare av idrettene er det mange ting jeg kunne tenke meg å bli med på, deriblant lacrosse, sjakk, amerikansk fotball, tennis, golf, friluftsliv, klatring og boksing. Noe løpelag fikk vi ikke informasjon om, men det skal jeg nok eventuelt klare å starte!


Etter det fikk vi gå rundt på egenhånd, for å besøke stands, møte studentorganisasjoner, lag og linjeforeninger. Dessuten var det infomøter, foredrag, omvisninger og mye, mye mer. Jeg dro først av alt på et foredrag om forskjellige realfagsutdanninger, selv om jeg ikke egentlig har tenkt så mye på å fortsette med det. Fem jenter som studerer forskjellige realfag, alt fra matematikk og fysikk til dataingeniør, snakket om utdanningene sine. Selv jeg, som ikke er så veldig motivert for dette, synes det var inspirerende og interessant å høre på.

Biblioteket måtte selvsagt også besøkes, og jeg falt pladask for ene kroken der. Kongsgårdsalongen er en del av biblioteket, innredet med gammeldagse bokhyller fylt med gamle bøker, lenestoler og med en veldig rolig og avslappende atmosfære. Det minnet meg faktisk om Galtvort fra Harry Potter-bøkene. Om jeg kan se meg sitte her hver eneste dag?!



Videre besøkte jeg diverse stands, deriblant lektor-linjen og noen linjeforeninger innenfor økonomi. Jeg har litt lyst, i hvert fall for øyeblikket, å studere noe innenfor business eller økonomi, som regnskap og revisjon eller siviløkonom. I tillegg har jeg en liten stemme i hodet som snakker om hvor kjekt det hadde vært lektor på videregående skole, nærmere bestemt Kongsgård. Jeg har heldigvis flere år igjen til jeg må bestemme meg!

Vi fikk bare lov til å være på åpen dag de fire første timene, til tross for at dagen varte helt til to, og tok bussen tilbake mot sentrum rundt halv tolv. Selv om jeg ikke fikk besøkt og hørt om alt jeg ville, med andre ord alt universitetet kan tilby, var det en utrolig kjekk dag. Jeg får mer og mer lyst til å studere her, og kan fint se for meg en studiehverdag på UiS.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar