tirsdag 14. februar 2017

Blind date with a book

No date for Valentine's? I anledning kjærlighetens dag har Norli i Stavanger litterær blind date i engelsk-avdelingen!




Jeg e-l-s-k-e-r å lese, og er alltid på utkikk etter nye bøker. Jeg kjøper typisk nye bøker i hver eneste ferie, og bruker mye av fritiden min med en bok i hånden. Atmosfæren i bokbutikker, gjerne secondhand, er noe jeg digger, og jeg kan sitte flere timer og scrolle nedover bilder av bøker og bokbutikker på Tumblr (sjekk ut #bookblr, og jeg lover at lesegleden slår inn). Et konsept jeg har sett en del der er Blind date with a book og Don't judge a book by its cover; å kjøpe en bok uten å få vite navn, forside eller forfatter i forkant. Med andre ord en måte å oppdage nye forfattere og nye favorittbøker, gjerne fra andre sjangere eller forfattere en ikke hadde plukket ut av bokhyllen selv.




Jeg har verken sett eller hørt om dette her i Norge, før en Facebook-venn delte Norli Stavangers post om akkurat dette. De har pakket inn diverse engelske pocketbøker og skrevet en kort oppsummering uten for mye informasjon på utsiden. Jeg ble helt betatt, og nærmest løp til Norli med en gang vi fikk friminutt. Jeg kjøpte en bok til meg selv:



An oppressive world where women are no longer allowed to read and are valued only as long as they are viable for reproduction

Boken bak papiret viste seg å være The Handmaid's Tale av Margaret Atwood, fra 1985, en feminist science fiction-roman, med dystopiske trekk. OM jeg gleder meg til å begynne på den?



Har du ikke mulighet til å stikke innom Norli, er nettsiden Blind date with a book basert på samme opplegg, og en kan kjøpe bøker uten å få vite navn i forkant.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar