tirsdag 28. februar 2017

Amsterdam

Lokal tid: 17:30

For min del startet gårsdagen uvanlig tidlig, og allerede før klokken slo fire var det full gang i huset. Flyet som skulle ta oss til Schipol, flyplassen i Amsterdam, skulle gå rundt syv, og vi var tidlig ute på flyplassen. Det så ut som om alt kom til å gå som planlagt, men etter en stund i flyet uten take-off, fikk vi beskjed om at det var problemer med elektronikken i flyet. Disse problemene førte til at flyet ikke kunne ta av, men det kom et fly med deler til å fikse vårt fly i ti-tiden, så vi var forhåpentligvis av gårde innen da. Greit det, hadde det ikke vært for at vi skulle videre til Texas fra Amsterdam, og flyet vårt gikk fra Schipol rett over ti.

Størsteparten av Stavanger-flyet skulle også videre, og vi ble sittende på Sola uten informasjon, en alt for lang kø til informasjonsdisken og en matkupong på 80 kroner – selv om de fleste av kaféene ikke hadde åpnet skikkelig salg av mat enda. Tre timer ble til fire og fire til fem, og vi var ikke på vei mot Nederland før over tolv. Uten sjans på å nå Texas-flyet ble vi ombooket på et fly morgenen etter, og kledd for Texas uten bagasje, befant vi oss i Amsterdam.

Jeg har hatt lyst til å besøke Amsterdam lenge, men dette var kanskje ikke helt under rett omstendigheter. Vi var kjempeklare for å komme til varmen og USA, fikk ikke lov til å hente ut bagasje og satt derfor uten varme klær, hadde ikke med Euro og dessuten var nesten alt stengt eller holdt på å stenge. Etter å ha sjekket inn på hotellet dro vi likevel inn til sentrum, for å se litt av byen. Byen i seg selv var fantastisk, jeg digget atmosfæren med masse uavhengige butikker, både vintage og ellers, bokhandler og kaféer, og dessuten alle syklene. At byen er tilrettelagt for sykling er bare helt fantastisk!

Vi hadde ikke tid til å gå innom noe særlig av butikker, bortsett fra et lite kafébesøk, en tur forbi Anne Frank's house og middag, før vi dro tilbake til hotellet igjen. Alle fire var relativt trøtte og leie etter en lang dag på flyplassen i Stavanger, og dessuten skuffa over et mistet døgn i Texas. Likevel veldig gøy å besøke Amsterdam, og få se litt av hvordan byen er. Nå er vi heldigvis fremme i Texas, og er klare for en litt mindre uke her!