fredag 20. januar 2017

Sofies verden - Jostein Gaarder

Et av mine favorittfag på skolen - i hvert fall for øyeblikket - er historie. Jeg elsker timene, læreren er fantastisk flink og interessant å lytte til og jeg angrer meg halvt i hjel på at jeg valgte biologi i stedet for historie og filosofi som programfag. I den anledning, fikk jeg anbefalt en bok opp nettopp temaet historie - rettere filosofiens historie - av en i klassen; Sofies verden av Jostein Gaarder.


Jeg lånte boken på biblioteket samme dag, en relativt tykk bok på i underkant av 500 sider, og satte meg ned med den det øyeblikket jeg kom hjem fra skolen. Boken fanget meg helt, og jeg klarte såvidt å legge den fra meg. Dermed ble jeg også ferdig med boken ganske fort, og i løpet av et par dager hadde jeg lest meg fra de gamle, greske filosofene til Sigmund Freud og mer moderne filosofer.

Sofies Verden er altså en roman om filosofiens historie. Sofie er ei jente på snart femten år, som noen uker før bursdagen begynner å motta merkelige brev fra en fremmed mann. Brevene handler alle om filosofiske spørsmål, og etter hvert begynner hun å studere filosofi med denne mannen, kalt Alberto Knox. Samtidig som vi får lese om Sofies liv og hennes filosofi-timer, er vi en del av en gåte. Gjennom hele boken mottar Sofie den ukjente jenten Hildes personlige brev og eiendeler, brev som gjerne er adressert til Hilde, men med Sofie som "mellomann". Alt i alt en helt fantastisk historie, som ga meg både kunnskap og glede.



Selv om jeg nå har lest boken fra perm til perm én gang, føler jeg Sofies verden er en bok som gjerne kan leses både én og to ganger til. Den inneholdt såpass mye informasjon, og selv om det var hinsides interessant, tror jeg ikke jeg fikk med meg alt første gangen. Derfor skal jeg prøve å få kjøpt boken selv i løpet av de kommende ukene, og ta enda et dypdykk i filosofiens historie.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar