lørdag 28. januar 2017

Mine fagvalg

Jeg er nettopp begynt på andre termin i vg2, og jeg er over halvveis ferdig med videregående skole. I år går jeg realfag, på Stavanger Katedralskole avdeling Kongsgård, og har i tillegg til internasjonal engelsk kjemi, biologi og R-matte. Nå som tredjeklasse nærmer seg med stormskritt, nærmer også fagvalg seg. Vi leverte inn veiledende valgskjema på fredag, og årets fagvalg var like vanskelig som i fjor.

Jeg slet mye med fagvalg i forkant av andreklasse, og hadde egentlig søkt samfunnsfag. Jeg hadde alltid planlagt å gå samfunnsfag med økonomifag, men så droppet Kongsgård økonomi-delen i språk, samfunn og økonomi, og jeg ble veldig usikker på fagvalg. Da vi leverte inn valgskjema for vg2 søkte jeg R-matte, internasjonal engelsk, psykologi og kommunikasjon og kultur.

Etter et par måneder innså jeg hva jeg hadde søkt, og jeg nærmest løp til rådgiver for å skifte linje til realfag, med kjemi, biologi, R-matte og engelsk. Jeg begynte på dette, og har nå altså 10 timer med "naturfag" i uken. Jeg angrer en smule, jeg innser at det kanskje hadde vært litt mer meg med for eksempel historie og filosofi, engelsk, rettslære og r-matte, i stedet for realfag. Det er selvsagt alt for sent til å bytte, og jeg trives med realfag, jeg innser bare at det kanskje var litt feil.


Biologi oppsummert med en veldig kvalm Marlene bak kamera

På fredag leverte vi inn valgskjema for neste skoleår, mitt siste, og jeg sto ovenfor nye utfordringer. Jeg må fortsette med to realfag, kjemi og R-matte, så det var ikke noe problem, men å velge et tredje fag ble vanskeligere. Jeg har internasjonal engelsk i år, men er ikke helt sikker på om jeg vil fortsette med det. Alternativet ville i så fall være politikk og menneskerettigheter, men etter å ha fundert litt over pensum, lærere og klasse, har jeg i hvert fall søkt samfunnsfaglig engelsk.

Plutselig får rådgiver en hastemelding om bytte i juni, men foreløpig fortsetter jeg med alle fagene mine utenom biologi!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar