lørdag 14. januar 2017

Du er så lys - Tore Renberg

Noen dager før jul var jeg på en av mine første boksigneringer, med Tore Renberg. Jeg åpnet øynene for Tore Renberg våren 2016, etter å ha sett Mannen som elsket Yngve på skolen. Jeg falt pladask for Jarle Klepp, og leste fire av fem bøker om ham i løpet av sommermånedene. I 2016 ga Renberg ut en ny roman, Du er så lys, og denne var jeg og fikk signert. Boken begynte jeg på samme dag, og i dag ble de siste sidene lest gjennom.



Du er så lys handler den ordinære familiefaren Jørgen, kona hans Vibeke og deres to sønner. En dag flytter en ny familie inn i nabohuset, deriblant Steinar. Mens resten av den nye familien forsvinner i bakgrunnen, tar Steinar plass og bringer glede til de rundt seg. Han er lys, og skinner over alt. Selv om Steinar blir godt likt av bygda, føler både Jørgen og Vibeke det er noe guffent med ham. De har såvidt snakket med konen hans, aldri vært på besøk og etter en merkelig London-tur blir uroen større. Kan det være at Steinar er voldelig mot kona? Eller mot sønnen? Noe er i hvert fall ikke som det skal være.



Alt i alt handler den om hvor hva vi egentlig vet om andres liv, og om det en ikke får øye på, til tross for at det utspiller seg like foran oss. At selv dem som skinner mest, kan ha det mørkt, uten at noen klarer å få øye på det. Jeg elsket boken, og var fanget fra første øyeblikk. Ikke bare var den fangende, den var også uhyre spennende og morsom. Renberg skriver på en så fantastisk måte og  skildringene blir ekte, og jeg ser igjen og igjen hvorfor han er en av mine favorittforfattere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar