onsdag 7. desember 2016

Evighetens form - Aase Texmon Rygh

Jeg elsker kunst. Enten det er kunst i form av malerier og tegninger, fotografi eller skulpturer, er det noe av det som fascinerer meg mest i hele verden. Jeg har tidligere sagt at jeg ikke er så alt for glad i abstrakt kunst, men heller lukkede bilder, men mitt perspektiv på dette har forandret seg i stor grad de siste månedene.




Stavanger Kulturhus Sølvberget har ofte kunstutstillinger i en av etasjene, og jeg besøkte for første gang en utstilling i mars. Da ble Fin Serck-Hanssens musikkfotografi fra 1979 til 1986 stilt ut, og jeg ble helt betatt av alle de kule bildene. Nå for tiden, og ut året, er det en annen type utstilling på Sølvberget, med abstrakte skulpturer.




Utstillingen var av Aase Texmon Rygh sin vandreutstilling, Evighetens form. Texmon Rygh ble født i 1925, og var en av de første til å introdusere abstrakte skulpturer i norsk offentlighet. Hovedsakelig består utstillingen av hovedverkene hennes; møbiusskulpturene. Møbiusprinsippet handler om et bånd vridd 180 grader før endene festes, og gir en form uten forside, bakside, innside, utside begynnelse eller slutt. Det er fem forskjellige variasjoner over dette prinsippet; rund, stående, liggende, dobbel og trippel, i flere ulike materialer. Her i Stavanger er utstillingen i steinen diabas, og faktisk er en av skulpturene, Møbius stående, utstilt ved Stavanger Kunstmuseum.




Texmon Ryghs skulpturer er mulige å oppleve her ut året 2016, og i utstillingsperioden er det omvisninger mandager klokken 12, og torsdager og lørdager klokken 13. Jeg besøkte utstillingen sammen med Tonje i dag, så det var ingen offisiell utstilling, men vi var de eneste der akkurat da, så vi fikk masse interessant informasjon av de ansatte der. Ufattelig interessant, og ikke minst helt fantastisk flott kunst!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar