mandag 14. november 2016

Utsikt til paradiset

Vi leser mye i norsktimene, og i disse timene prøver jeg for det meste å lese bøker av norske forfattere. Med årene har antall norske bøker falt drastisk for min egen del, og jeg foretrekker i stor grad å lese på engelsk. I disse norsktimene har jeg derimot tatt et dypdykk i mamma og pappas bokhylle, for å finne norske bøker. Første bok jeg har blitt ferdig med, er Ingvar Ambjørnsens Utsikt til paradiset.



Boken handler om Elling, en mann i trettiårene som i alle år har levd sammen med moren. De lever et ensomt liv, isolert fra omverdenen, til tross for at de bor i en høyblokk i Oslo. Som Elling selv sier i boken; moren var enebarn, han er enebarn: ingen kommer på besøk. Boken åpner med at moren er død, og hun etterlater et tomrom i Ellings liv. Dette tomrommet fyller han med livet til menneskene i naboblokken, ved å følge med på dem gjennom et teleskop. Han føler selv han blir en del av samfunnet gjennom disse menneskene, og fantaserer og finner opp scenarioer hvor han er en del av deres liv: en del av paradiset.



Boken var veldig vittig, men samtidig noe trist. Den skildrer ensomhet og isolasjon, problemer samfunnet også ser i dag. Selv om den var skrevet lett, med lett språk og lette tanker, var det en tung bok å lese. Ellings historie ble lett å relatere og leve seg inn i, og temaene boken tar opp er så innmari viktige også dagens samfunn, spesielt nå som det nærmer seg jul.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar