tirsdag 1. november 2016

Når uhellet er ute

Jeg anser meg selv som en ganske god syklist. Jeg sykler nesten hver dag, det har jeg gjort i mange år, og jeg har aldri krasjet eller falt av sykkelen. - I hvert fall ikke så lenge jeg kan huske (rettelse: jeg hadde et lite uhell på en spinningsykkel en gang, men det snakker vi ikke om). Likevel er jeg å se med hjelm hver eneste gang jeg sitter oppå sykkelen. Selv om sjansen for å falle er ufattelig liten, er hjelmen der, og jeg vil heller være føre var enn etter snar. Det var jeg glad for da jeg i dag morges plutselig befant meg på legevakten.

På vei til jobb i dag morges skjedde nemlig "det umulige". Jeg hadde lav fart, ingen steiner i veien og ingen distraksjoner. Likevel falt jeg av sykkelen. Det skjedde nemlig noe med hjulet/bremsene/giret, og hele sykkelen endte opp med å bråstoppe. Jeg, som ikke var forberedt i det hele tatt, stupte bokstavelig talt over rattet. Jeg falt i bakken med hodet først, uten sjanse til å stoppe eller avbryte fallet.


Jeg landet på hodet, men likevel føltes det først ganske greit ut. Jeg kjente fallet i beina, men fant ikke noe blod. Hjelmen var ødelagt, men jeg var i god form. I øyeblikket jeg reiste meg ble det derimot verre, og jeg hadde plutselig vondt i både legg, kinnbein og kjeve/hake. Jeg hadde egentlig tenkt å fortsette på veien til Arena, jeg så tross alt ikke blod, men heldigvis kom en mann forbi og fikk stoppet meg. Nedover haken min rant det nemlig blod. Mye blod.

Pappa og ambulanse ble tilkalt, og litt etter satt jeg på legevakten i Stavanger. Jeg måtte sy fire sting i haken, har nok et lite brudd i kinnbeinet og har blåmerker både på bein og i ansiktet. Alt dette, til tross for at jeg såvidt hadde fart på sykkelen. Dessuten fikk jeg beskjed om at det kunne gått verre, mye verre, hadde jeg ikke hatt på meg hjelm.

Nærmest umulig å få med på bilde, men jeg har både hovnet opp, fått skrubbsår og blåmerke på høyre kinn

Sykkelhjelm forhindrer ikke at du faller av sykkelen eller blir påkjørt, men beskytter hodet slik at skadene blir mindre alvorlige. Vi syklister, både transport-, trening- og "kose-syklister", er ubeskyttet i trafikken, og har derfor høy skaderisiko i trafikken sammenlignet med andre trafikantgrupper. Noen av de mest alvorlige skadene i sykkelulykker er hodeskader, og hvert år må nesten 5000 personer få legebehandling etter sykkelskader. Hjelm fungerer støtdempende og fordeler også kraften i slaget over en større flate, slik at ikke hele belastningen rammer hodet på et punkt. Faktisk reduserer sykkelhjelm risikoen for hodeskader med 60-80 prosent.



Det ble verken skole eller jobb på meg i dag, og jeg føler meg rett og slett mørbanket. En veldig skremmende opplevelse, men jeg er samtidig så ufattelig lettet over at jeg alltid har brukt hjelm. Nå har jeg i tillegg den beste motivasjonen til å fortsette å bruke hjelm!

Bruk hodet, - bruk hjelm!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar