tirsdag 1. november 2016

Les Mills Grit grunnutdanning 2016

For første gang reiste jeg denne helgen helt alene. Uten verken foreldre eller venner dro jeg på egenhånd til Oslo, for å ta grunnutdanning i Les Mills-programmet jeg ønsker å bli instruktør i; Grit.

Grit er 30 minutter HIIT (high intensity interval training), hvor en øker fart og utholdenhet, forbrenner maksimalt med kalorier og setter stoffskiftet i gang slik at etterforbrenningen er høy. Dessuten forbedrer denne type trenin hjertet og lungenes evne til levere oksygenrikt blod til musklene og musklenes evne til å bruke oksygenet for å produsere energi.


I Grit tar en i bruk en rekke forskjellige kroppsvektsøvelser, i tillegg til øvelser med vektstang, løsvekter og step, og ved korte intervaller får en utfordringene og intensiteten en trenger for å få resultater. Ettersom intervallene som oftest ikke overskrider to minutter skal pulsen være høy, nærmere 90% av makspuls. Det finnes tre ulike Grit-timer, Grit Cardio med kroppsvekt, Grit Plyo hvor en trener spenst med step og Grit Strenght hvor en tar i bruk vektstang og løsvekter. Alt i alt er det en veldig tung og slitsom time, og i helgen har jeg altså lært enda mer om hvordan en skal instruere i timen.

Kurset ble holdt på Sats Spektrum midt i Oslo sentum, bare minutter fra hotellet mitt. Våre trainere var Elin Hellström fra Sverige og Jorge Scott Neyra fra Arena her i Stavanger. Veldig gøy at han ble "min" trainer på kurset, for jeg har trent med ham siden jeg begynte på Arena. Vi var i tillegg bare fire stykker på kurset, fordelt på to trainere. Vi holdt på i to dager, hele lørdag og hele søndag, og dagene besto av både trening, teknikkterping, treningslære og forskingen bak Grit. Det er veldig mye å lære, mye å huske og ikke minst mye å øve på.


I løpet av helgen hadde vi tre presentasjoner, hvor vi presenterte tracks fra Grit-programmet som kjøres nå, #18. Jeg hadde to presentasjoner av track #3 på Grit Strenght og en av track #4 på Grit Plyo, og alle mine tre presentasjoner gikk veldig greit. Jeg har full kontroll på både programmet og teknikken, og floorcoachingen en-til-en er min største utfordring. Det gikk imidlertid mye bedre mot slutten av kurset.


Jeg besto grunnutdanningen, noe som betyr at jeg nå kan ha Grit-timer helt på egenhånd. Jeg hadde første time etter kurset i går morges, og det gikk skikkelig bra. Jeg var sliten og tung i både kroppen og hodet fra helgens utdanning, men jeg synes jeg fikk det godt til. Nå har jeg et par måneder på meg til å øve, og så skal jeg utpå nyåret sende inn en sertifiseringsvideo. Da blir jeg vurdert og slikt, og får forhåpentligvis en sertifisering i Grit. Veldig spennende, men også litt skummelt, men heldigvis har jeg gooood tid på å øve!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar