tirsdag 29. november 2016

Hummerfiske 2016

I helgen var jeg nede på hytten sammen med familien og Henrik, og lørdag morgen sto hele gjengen opp tidlig for å dra opp hummerteiner. På Sørlandet varer hummersesongen fra oktober til slutten av november, og siden vi ikke hadde anledning til å dra ned i løpet av uken, dro vi dem opp i helgen. Ikke at de siste fire dagene hadde noe betydning, de siste ukene av fisket er det uansett smått med hummer i teinene, og guttene hadde allerede dratt opp flere teiner i forkant.



Jeg har vært med på å fiske hummer før, men vanligvis sitter jeg bare i båten og tar bilder, mens de andre strever med å hale opp teinene. Jeg holder meg til å spise hummeren, og ta bilder med den, på en måte. Denne gangen døde imidlertid kameraet omtrent med en gang vi kom ut på sjøen, og derfor måtte jeg bidra jeg også. Jeg halte opp én teine, og det bare halvveis, da den satte seg fast i bunnen.




Det var ikke noen hummer i teinene vi dro opp, men det gjorde ikke så alt for mye, bortsett fra at jeg ble kastet som lykkebringer. Dette er nemlig første gang noen sinne vi ikke har fått hummer med meg om bord... Vi endte likevel opp med 30 hummer denne sesongen (ikke inkludert rognhummer og de under minstemål), og vi har fremdeles myyye igjen i samleteinen. Hummer er noe av det beste jeg vet, både kokt og stekt i hvitløk, og som jeg gleder meg til å hummer til middag i romjulen og etter jul!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar