søndag 4. september 2016

Lunch break please

Hver eneste skoledag gleder jeg meg til klokken slår 11:35, og det er tid for lunsj. På Kongsgård har vi lunsj ganske sent - synes i hvert fall jeg - men til gjengjeld har vi nærmere én time til disposisjon. Vi har dermed god tid til å spise, eventuelt kjøpe mat, i tillegg til å gjøre små ærend i sentrum, og det er veldig greit.

På barne- og ungdomsskolen hadde vi alltid lunsj rundt kvart på elleve, og selv om jeg går andreåret på videregående, har jeg ikke helt blitt vandt til en senere lunsj. Derfor er en god frokost utrolig viktig, men også lunsjen min må gi en lang metthetsfølelse. Timeplanen vår er i år nemlig ganske kjip, ettersom vi slutter ti på fire (!!!) på tirsdager og tre på torsdager. Lange dager, og da må jeg ha nok mat for å holde meg på topp.

I tillegg til at maten skal gi en lang metthetsfølelse, prøver jeg også å holde den hjemmelaget. Jeg brukte m-a-s-s-e penger på ferdigmat og -drikke. Veldig godt, men lommeboken foretrekker klart hjemmelaget. Problemet med det er at jeg vanligvis er alt for trøtt til å tenke på mat om morgenen, og klarer såvidt å lage og få i meg frokost. Jeg prøver å få i meg havregrøt, eventuelt fiberrik med makrell i tomat, og te hver morgen, men det er bare såvidt. Jeg er alt for trøtt, spesielt om jeg ikke har vært på morgentrening, og lunsj har jeg ikke sjanse til å lage.



Løsningen min har der har blitt AXA sin ekspress-havregrøt med rosiner og vaniljesmak, som en bare trenger varmt vann for å lage. Det er ikke like sunt som "vanlig" havregryngrøt laget fra bunnen av med store korn, men det er godt nok. Jeg blander den tørre havregrøten med litt mandler og flere rosiner, og legger det oppi Bodum-koppen min.

Den koppen tror jeg må være min mest brukte julegave for en stund siden. Jeg ønsket meg koppen slik at jeg kunne ta med te på skolen, uten at den var kald før jeg hadde kommet frem. For øyeblikket passer den derimot perfekt til havregrøt. Når grøten skal spises heller jeg bare varmt vann oppi, fra skolens vann-automat, og i løpet av minutter er den klar. Hva jeg skal gjøre når jeg også vil ha med te på skolen er jeg ikke helt sikker på enda, men jeg finner nok på noe. Det fungerer i hvert fall fett nå. Jeg er også så ufattelig glad i havregrøt, og da spiser jeg garantert min egen mat fremfor å kjøpe i sentrum.



Har jeg bedre tid, eller hvis jeg spiser mat hjemme, lager jeg ikke havregrøt til lunsj. Da koser jeg meg litt ekstra, for eksempel med maiskaker med avokado og kokt egg. Denne "oppskriften" fant jeg på Eirin Kristiansen sin blogg, og den er bare sååå god. En bare koker ett-to egg som legges oppå avokado oppå en slik maiskake. De jeg foretrekker er med chiafrø og havsalt, og smaker litt slik som popcorn. Jeg kjøpte og åpnet den første pakken min en skoledag, og den var halvtom før jeg visste ordet av det.



Ellers er jeg også veldig glad i hjemmelaget smoothie og juice. Vi har juicemaskin, så jeg prøver å ta med ei flaske hjemmelaget i ny og ne, men da må jeg ha ganske god tid. Smoothie tar derimot bare et par minutter, dersom en har frukten klar. Personlig er jeg glad i ferdigpakker en bare blander med eplejuice, men det er selvsagt og mulig å kutte opp frukt selv og fryse i porsjonspakker. Mettende og godt!



Åh, jeg elsker virkelig lunsj! For min del er havregrøten allerede pakket og klar i sekken. Jeg skal ha en time på Arena i morgen tidlig, og har derfor ikke så mye tid om morgenen. På slike dager passer det fint at grøten kan lages klar dagen før, for da glemmer jeg i hvert fall ikke maten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar