tirsdag 20. september 2016

Leseglede

Noe av det kjekkeste jeg vet om, er å lese. Det er beroligende og ikke minst veldig gøy å leve seg inn i en annen verden, og jeg elsker de dagene hvor jeg har tid til å sette meg ned med godt lesestoff. Samtidig som jeg nyter bøkenes verden selv, er jeg også glad i å dele leseglede med andre. Å dele bøker med andre er noe av det kjekkeste jeg vet om, og jeg anbefaler lesestoff til andre hele tiden. Det er så gøy når andre også oppdager verdenene en kan finne i bøker!



Vi har hytte i Korshamn, som er nærmest ei lita bygd på Sørlandet. Det bor ikke så alt for mange folk der, og selv om det er et par turister å se i sommermånedene, er det generelt veldig folketomt. Likevel finnes det, på et såpass liten plass, et bibliotek. Noen av beboerne har satt opp et lite skur på en husvegg, hvor det ligger masse bøker. Bøkene kan en ta med seg og lese, og hvis en ønsker det kan en legge den tilbake. Det er også fritt fram om en vil levere bøker der selv.


Jeg digger initiativet, som ikke bare sprer leseglede men også blir et slags lavterskeltilbud og en lett vei inn i leseverdenen. Jeg ser innom biblioteket en gang i blant, og forrige gang fant jeg jammen meg lesestoff jeg også. En 1949-utgave av Sigrid Undsets Madame Dorthea, i skikkelig flott stand, ble med meg tilbake til hytten. Jeg har ikke fått begynt på boken enda, men det skal jeg så snart jeg har kommet meg gjennom bøkene på nattbordet mitt. Jeg har egentlig ikke så lyst å levere boken tilbake igjen, men tenker i stedet å levere noen utleste bøker der selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar