mandag 15. august 2016

The Giver

I begynnelsen av sommerferien fikk jeg låne flere bøker av Tonje, men til min egen store skuffelse har jeg såvidt lest noen ting i ferien. Jeg leste litt på flyet til og fra Texas, men på ferien hadde jeg ikke så mye tid til det. Derfor har alle bøkene jeg hadde planer om å lese bare blitt liggende, alle bortsett fra én. Jeg tok med meg boken The Giver av Lois Lowry i håndbagasjen, og den fikk jeg nettopp lest ut.


The Giver foregår i et samfunn uten smerte, krig og følelser, og alt er behagelig. Alle har sin plass i samfunnet, et samfunn med strenge regler og stereotyper, og blir tildelt plassen av styresmaktene. Fra de er barn blir alle overvåket og analysert og de blir tildelt oppgaver etter egenskapene sine. Dersom noen bryter reglene eller blir for gamle til å være til hjelp for samfunnet, blir de sluppet ut. I boken møter vi Jonas, en ung gutt i tolvårsalderen, som snart skal få vite hvilke oppgave han skal utføre resten av livet. Han er usikker på hva han passer til, men under seremonien blir han hoppet over. I stedet blir han tildelt den spesielle rollen som "Receiver", og har i oppgave å ta i mot og beholde minnene fra verden før den ble behagelig og nøytralt.



Boken er i hovedsak skrevet for barn, men er utrolig populær blant voksne og er faktisk en bok som flere amerikanske byer har plukket ut som et felles lese-prosjekt. Selv om jeg likte boken og måten den skildret det nøytrale samfunnet på, synes jeg det var vanskelig å komme helt inni den. Jeg hadde problemer med å bli hektet, selv om den hele tiden bygget seg opp mot bokens klimaks. Alt i alt synes jeg det var en interessant, men også veldig spesiell og annerledes bok. Jeg likte godt hvordan boken viste viktigheten med minner. Lowri ble tross alt inspirert til å skrive boken etter et besøk hos faren, som hadde mistet mye av minnene sine.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar