fredag 12. august 2016

My kind of planning

Noe av det jeg liker best med å reise, er planlegging. Jeg kan sitte i flere måneder å planlegge shopping, kafébesøk og middag, i tillegg til å ta en titt på fine og litt annerledes steder å oppleve når jeg er på ferie.

I forkant av Aberdeen-turen i mai brukte jeg flere timer foran pc-skjermen på leit etter koselige kaféer og restauranter vi kunne gå på. Ingen av oss som reiste hadde vært på tur til Aberdeen - utenom jobb - på flere år, og derfor var vi usikre på hva vi skulle gjøre der. Jeg fant masse spennende, og vi endte opp med å dra på tre av tingene jeg fant; den koseligste kaféen med vintage bøker til salgs, Books and beans, en litt mislykket vintage fair og turens beste restaurant, The Adelphi Kitchen.


Jeg reiser til Oslo neste helg, noe jeg har gledet meg til kjempelenge. Jeg har aldri vært i Oslo sånn skikkelig, i hvert fall ikke så lenge jeg kan huske, kun i sammenheng med sjakk, konserter eller forestillinger. Jeg har med andre ord aldri "opplevd" Oslo skikkelig. Det er ikke sikkert jeg får gjort det denne gangen heller, jeg reiser tross alt med Heidi og besøker familien hennes i tillegg til Color me rad-løpet, men jeg får i hvert fall sett byen. Jeg har likevel scrollet opp og ned Instagram-sider på jakt etter fine steder vi kaaaanskje kan få ta en titt innom.

For å få kontroll på alt jeg finner av restauranter, kaféer, butikker og annet gøy jeg finner, lagrer jeg det i appen Stay. I Stay lager du forskjellige guider til byer og laster inn forskjellige ting du har lyst til å gjøre der. Guidene kan lagres offline slik at kart, adresse og info kan finnes selv om du ikke har internett. Helt genialt! Jeg har ikke brukt appen aktivt, men mamma bruker den hele tiden til å lagre ting vi gjør, slik at vi ikke skal glemme det. I dag åpnet jeg den derimot igjen, etter at jeg fikk beskjed av mamma å lagre ting der i stedet for å sende henne melding hver gang jeg finner noe kult. Jeg har derfor oppdatert guidene mine til både Oslo og London, og i morgen tenker jeg å sette meg litt inn i Amsterdam og København. I appen kan en nemlig også se andres guider og tips, og dermed finne enda mer ting å gjøre. Utrolig moro!


Jeg har ikke planlagt noe reising bortsett fra Oslo enda, men jeg er inne å ser på flybilletter i hvert fall én gang daglig. Jeg har skikkelig lyst til å reise, selv om lommeboken kanskje ikke er like gira på dét. Jeg kunne virkelig tenke meg en ekstra tur til London før jul, spesielt etter å ha kikket på kaféer og butikker derfra på nettet. *Sukk* Jeg får kose meg med planleggingen i mellomtiden...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar