tirsdag 19. juli 2016

Why I shop second-hand

Lokal tid: 19:22

Jeg er veldig glad i å shoppe, og jeg er kanskje litt for glad i å kjøpe nye ting. Jeg shopper ikke så veldig ofte, men når jeg først er klar for å dra kortet, da blir det dratt mye. Det er ikke særlig bra for lommeboken, og er samtidig ikke bra for jordkloden.

Å kjøpe klær er ikke noe jeg kan, eller har særlig lyst til, å kutte ut, men i stedet har jeg funnet gleden i second-hand shopping. Jeg kjøper fremdeles mye nytt, men jeg prøver å besøke Fretex og Permanent Vintage en gang i blant. Faktisk er to av favorittjeansene mine kjøpt brukt!

Hvor glad second-hand shopping gjør meg ft. nye solbriller

Det jeg liker med second-hans shopping er at en, slik som med outlet-shopping, må lete litt før en finner goods. Det er ikke alltid det er noe bra, men dersom en leter er sjansen større for at en finner noe. Jeg har kjøpt mye dyre merkeklær second-hand, og jeg elsker at en kan få klær til en mye billigere pris. Dessuten er det mye lettere å finne ting med god kvalitet, ettersom mange av tingene som er brukt allerede er slitt. Mye billige klær mister farge og fasong og utvider seg etter bare et par vask, og i second-hand butikker er det lettere å finne disse klærne. En annen grunn til at jeg elsker second-hand shopping, er at det er mye mindre sjanse for å finne andre med samme klær. Jeg kan ikke fordra å ha samme klær som andre, og det skjer sjeldent med klær jeg har kjøpt brukt. Når det er få som kjøper brukt, betyr det også mye mindre konkurranse... ;)

Her i USA er det masse resale og second-hand butikker. De tradisjonelle Goodwill-butikkene er over alt, men vi har ikke besøkt dem enda. I stedet har vi vært på Platoe's Closet, Baubles and Beads resale og A lot of Penache. Sistnevnte var noe dyrere og ikke like bra, mens de andre to har jeg kommet ut av nokså fornøyd. Disse butikkene utbetaler giverne for donerte klær, dersom de er i bra stand, noe som fører til at kvaliteten på klærne er noe høyere. Samtidig var det flere merkenavn jeg kjente igjen. Jeg skulle gjerne visst at jeg kunne fått penger for brukte klær, for jeg rensket nylig i klesskapet mitt og ga bort mye (merke)klær til en av mammas kollegaers datter. Samtidig vet jeg at klærne kommer til å bli godt brukt der, og da gjør det ikke så mye likevel.

På Platoe's Closet fant jeg meg en Levi's shorts, samt et Michael Kors mobildeksel til mamma. Dekselet, som vanligvis koster flere hundre kroner, betalte jeg $8 for, noe som er under hundre kroner. Shortsen kostet det samme, og den satt som et skudd.




Baubles and Beads var bare himmelen for meg. De hadde rack på rack med ball- og brudekjoler, i tillegg til de vanlige klærne. Ball er ganske stort i USA, noe som forklarer de helt fantastisk fine, men samtidig store og fargerike, kjolene som prydet butikken. Jeg fant meg faktisk en lys rosa prinsessekjole med matchende rosa silkekåpe. - Og vet dere hvor mye det kostet? Totalt betalte jeg i underkant av $25. Kjolen kostet $10, ja TI DOLLAR, mens kåpen $14 og noe. Under hundre kroner for en ballkjole er ganske sykt, spesielt når jenter kjøper ballkjoler til flere tusen...


Second-hand shopping er så gøy for en vet aldri hva en kan finne, og jeg håper på å finne enda flere skatter mens vi er her i Texas.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar