søndag 24. juli 2016

Ripsbærplukking

Vi har flere bærbusker i hagen, og da vi kom hjem fra Texas var alle fulle av på-grensen-til-overmodne bær. For å ikke miste alle bærene, ble jeg i dag sendt ut for å plukke bær.


Jeg plukket to ripsbærbusker samt en liten stikkelsbærbusk helt tomme for bær, noe som til sammen ga fem liter; tre liter rips og to liter stikkelsbær. Et ganske greit tall, ettersom jeg vet vi plukket seks liter bær for noen år siden, og da med solbærbusker i tillegg. Siden da har alle buskene blitt kuttet ned, noe som ga en solbærbusk uten bær. Jeg føler også ripsbærbuskene har mye mindre rips enn før, ettersom buksene er mindre enn tidligere. Derfor er det gøy å gå tilbake i bloggarkivet, - faktisk så langt tilbake som til 2010 -, og se at jeg faktisk bare plukket en liter mindre.



Vi spiser vanligvis ikke bærene, men gir dem til farmor slik at hun kan lage saft av dem. Jeg syklet derfor opp til dem med bærene i dag, og fikk middag hos dem i samme sleng. (Etter to uker med amerikansk mat var det skikkelig deilig med kjøttkaker med poteter i brun saus.) Stikkelsbærene skal jeg sykle opp med senere i uken, og så gleder jeg meg til å smake saften fra dem. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar