mandag 4. juli 2016

Pixley Mapogo av Tore Renberg

Hele åtte bøker ble med meg hjem fra Tonje i går morges, og allerede nå er den ene utlest. Jeg begynte på Pixley Mapogo av Tore Renberg med en gang jeg kom hjem, og et par timer senere var boken lest fra perm til perm. Den var relativt kort, bare litt over 200 sider, så det var kanskje ikke så rart at det gikk så fort.


I Pixley Mapogo har Jarle Klepp flyttet hjem til Stavanger igjen, hvor han er journalistvikar i Stavanger Aftenblad. Romanen finner likevel sted i Oslo, hvor Klepp skal skrive om reunionen til favorittbandet hans fra ungdommen, The Smiths. Hele boken utspiller seg i løpet av denne kvelden, på Øya-festivalen, hvor Jarle ser noe han absolutt ikke skulle ha sett. Han, som i løpet av alle bøkene har vært veldig venstreradikal og støttet opp for minoriteters rettigheter, reagerer slett ikke slik som hverken han forventet at han skulle, og i løpet av kvelden går ingenting som det skal.



Jeg likte boken veldig godt, den var veldig morsom og noe dyster på samme tid. Skal jeg være helt ærlig likte jeg de to første bøkene i serien, Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim, bedre, ettersom de var noe lettere å relatere til. Jeg er likevel fremdeles helt inni Renbergs bøker, og gleder meg til å begynne på den foreløpig siste boken om Jarle Klepp; Dette er mine gamle dager. Den er ganske tykk, og utgaven jeg fant på biblioteket var ikke paperback, så jeg tar ikke den med meg på ferie.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar