fredag 15. juli 2016

Gallery Burguieres

Lokal tid: 00:14

For to år siden fikk jeg mitt første kunstbilde. Bildet var nummer 689 i bildeserien Hearted Hands, som hedrer Sandnesjenta Iselin Sporaland. Hun døde av leukemi, og onkelen hennes, kunstneren Frode Goa, satt en dag og tegnet mens han tenkte på Iselin. Han og moren hennes ville gjerne hedre Iselin, himmelens vakreste engel som de kalte henne, og resultatet ble tegningen "Hearted Hands". De ble sponset av Allkopi, som trykket opp 1998 eksemplarer, antallet for fødselsåret til Iselin.


Inntektene fra salget av "Hearted Hands" vil bli brukt til blant annet nye leker, filmer, bøker, aktiviteter og andre ting som kreftsyke barn måtte ønske når de ligger inne på sykehuset i Stavanger og Haugesund. (Prosjektet kan dere lese mer om her) 

Jeg fikk bildet i 2014, og selv om ramme er kjøpt inn ligger bildet fremdeles oppå hyllen min. Nå må jeg imidlertid komme i gang med bildeopphenging, for i dag kjøpte jeg mitt andre bilde. Bildet er tegnet av Ally Burguieres, som jeg oppdaget etter å ha lest en artikkel om henne og Taylor Swift (link). Etter å ha lest artikkelen søkte jeg opp Burguieres, og forelsket meg helt i kunsten hennes. Jeg søkte ikke opp hvor hun hadde gallerier, men tilfeldigvis gikk vi innom et av hennes tre her i New Orleans.




Jeg synes kunsten til Burguieres er helt fantastisk flott. Den er ganske enkel, om en kan si det slik, men samtidig veldig spesiell. Jeg er veldig glad i kunst, men foretrekker "rene" og enkle bilder uten for mye farger. Abstrakt kunst er ikke helt min greie, men likevel kunne jeg gått i kunstgalleriene her i New Orleans i flere timer. Det er så mange flotte bilder, og jeg er så heldig å eie et av dem.




Foreløpig har jeg bare to bilder, men samtidig har jeg ikke så veldig mye veggplass på rommet mitt. Jeg har imidlertid begynt å planlegge min fremtidige leilighet allerede nå, og er veldig klar for å pynte veggene med kunst. Kunst er relativt dyrt, så derfor må jeg begynne å samle nå, hihi. Forhåpentligvis får jeg anledning til å kjøpe flere av Ally Burguieres bilder, for de passer perfekt inn på veggen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar