søndag 3. juli 2016

Books I will read this summer

Sommeren er nok den tiden på året jeg leser mest. Selv om jeg tilbringer flere timer med med en kopp te og ei bok i fanget sammen på vinterstid, leser jeg mange flere bøker om sommeren. Jeg elsker å lese ved bassengkanten og i hengekøyer når det er fint vær, og når jeg i tillegg leser på flyet, går det noen bøker.

Den siste tiden har jeg imidlertid lest ganske lite. Jeg har ikke kommet helt inni Malala-boken min enda, og dermed har det bare stått stille. Ganske dumt, ettersom flyturen til Texas tar 10 timer, og tiden alltid går sakte i fly.

Nå er jeg imidlertid motivert på lesefronten igjen, etter å ha raidet Tonjes bokhylle. Jeg elsker å kjøpe bøker, men likevel var jeg ikke så veldig gira på å lese noen av de nærmere femti bøkene jeg har kjøpt i det siste. Jeg føler ikke Pride and Prejudice av Jane Austen er koselitteratur til bassengkanten, på en måte.

Jeg tok med meg åtte bøker hjem fra Tonje, og har dermed lesestoff for hele ferien;


CeeCee Honeycutts reddende engler av Beth Hoffman: En sørstatsroman som gnistrer av humor, varme og kvinnelig visdom. Den skal minne om Barnepiken, som jeg forelsket meg helt i, og Bienes hemmelige liv, som står på leselisten min. Jeg fikk anbefalt denne av Silje tilbake i 2013, og trodde ikke jeg hadde lest den. Det hadde jeg, hehe, men jeg har veldig lyst til å lese den igjen.



The Giver av Lois Lowry: Denne boken har jeg jobbet med i sammenheng med en engelsktentamen, og jeg husker det lille utdraget fikk meg til å ville lese hele boken. Nå skal jeg endelig få lese historien om et tilsynelatende perfekt samfunn.

The House of Mango Street av Sandro Cisneros: Denne boken er originalt skrevet på spansk, og ble utgitt på 1980-tallet. Den har blitt kalt en klassiker, og skal være veldig koselig. Tonje fikk boken av tanten, som skal være en utmerket bok-velger, og Tonje likte den i hvert fall veldig godt.

♥ I'll give you the sun - Jandy Nelson: Denne boken leste jeg for omtrent ett år siden, og jeg forelsket meg helt i fortellingen om tvillingene Jude og Noah, som omtrent bytter roller etter at en av dem kommer inn på kunstskole.


How to be Parisian wherever you are av Caroline de Maigret, Audrey Diwan, Sophie Mas og Anne Berest: How to be Parisian synes jeg ser ut som tidenes mest inspo bok. Den har et veldig rent cover og ser rett og slett bra ut, men samtidig skal innholdet være både morsomt og inspirerende. En type self-help bok, om jeg kan kalle den det.



Pixley Mapogo av Tore Renberg: Jeg er fremdeles litt over gjennomsnittet hektet på historien om Jarle Klepp, og har allerede begynt på den fjerde boken i serien, Pixley Mapogo. Her har Jarle blitt 35 og er journalistvikar, og befinner seg for øyeblikket på en The Smiths-konsert med Helge Ombo, kompisen fra Kongsgård.


Miriam - Aimee Sommerfelt: En historie om Miriam og familien som må gå i dekning under krigen, ettersom de er jøder. Denne sto i gråte-delen av Tonjes bokhylle, så jeg er dermed forberedt på 124 sider med tårer.



♥ Anne of Green Gables av L. M. Montgomery: Anne of Green Gables, eller Anne fra Bjørkely som jeg kjenner serien bedre som, bringer tilbake barndomsminner. Jeg vet jeg elsket denne boken som liten, og selv om jeg ikke husker helt hva den handler om, har jeg veldig lyst til å lese serien igjen. Tonje har nesten alle bøkene, og jeg kan låne dem av henne, men først og fremst skal jeg prøve meg på bok nummer én.

Veldig mange kjekke bøker, og jeg gleder meg veldig til å komme skikkelig i gang med dem! :)

1 kommentar:

  1. Hi Marlene,

    I came across your blog by chance. And must say, this is one of the best online journals I've come across in a long time. Consistent and good writing on the life and interests are very insightful.

    Cheers on that!!
    Allan.

    /

    Hei Marlene ,

    Jeg kom over bloggen din ved en tilfeldighet. Og må si , dette er en av de beste elektroniske tidsskrifter jeg har kommet over i lang tid. Konsekvent og god skriftlig på livet og steder er svært innsiktsfull.

    Jubel på at!!
    Allan

    SvarSlett