torsdag 9. juni 2016

The perks of being a wallflower

For et par år siden fikk jeg boken The perks of being a wallflower i gave av Thale. Boken ble skrevet av Stephen Chbosky i 1999, men fikk et popularitetsboost etter den ble filmatisert 2012. Jeg har sett filmen før, men har ikke fått lest den enda. De siste dagene har vi imidlertid hatt en del fri og lite skolearbeid, og jeg har derfor hatt mye tid til å lese. Jeg begynte på The perks of being a wallflower tidligere denne uken, og i ettermiddag leste jeg den ferdig.



Boken forteller historien om freshman-eleven Charlie. Han er sjenert og har ikke de beste sosiale evnene, men er samtidig utrolig intelligent. Han er en wallflower; en sjenert loner som ingen egentlig kjenner.

Charlies venn, Michael, tok selvmord før high school, og Charlie sliter med å begynne på skolen alene. For å håndtere med denne frykten begynner han å skrive brev til en fremmed, en person han har hørt er snill men som han aldri har møtt i virkeligheten. På skolen finner han imidlertid en venn og mentor i engelsk-læreren hans, Bill, og blir godt kjent med sisteårsstudentene Patrick og Charlie. Gjennom skoleåret opplever Charlie sin første date og sitt første kyss, han møter mobbere og eksperimenterer med alkohol og narkotika. Han har med andre ord en stabilt liv, helt frem til skoleårets slutt. Han innser at han kommer til å bli alene det neste skoleåret, og sammen med en undertrykt hemmelighet som kommer frem, får året en litt uventet slutt.



Jeg likte boken utrolig godt. Den var veldig, veldig trist og forklarte en tung fortelling. Likevel var den morsom, og jeg trivdes med å lese Charlies tanker gjennom brev.

1 kommentar:

  1. Denne har jeg også lest for noen år tilbake. Likte den godt, men jeg elsker filmen!
    - Siri

    SvarSlett