torsdag 23. juni 2016

Stalker

Til tross for at bokhyllen min er full av uleste bøker, drar jeg på biblioteket for å låne bøker hele tiden. Senest i forrige uke lånte jeg boken Stalker av Lars Kepler, etter å ha smålest litt av den da jeg var på Kulturhuset med Heidi. Jeg ble helt hektet, og måtte bare låne den med meg hjem. Boken, som er på over 500 sider, ble lest ut innmari fort, men ga en helt utrolig leseopplevelse så lenge det varte.

Stalker handler om jakten på en seriemorder som filmer sine ofre før de blir drept, og legger filmsnuttene på YouTube. Dette fører til at politiet alltid er på bakfot, og ikke finner ofrene før de blir funnet drept. De finner heller ingen sammenheng mellom ofrene, og finner dermed heller ikke noen morder. Imidlertid liknes ofrenes posisjoner og stillinger på hverandre, og etterhvert blir morderen knyttet til den fengslede Rocky Kyrklund og psykiater Erik Maria Bark. Kyrklund lider av blackouts etter en bilulykke, noe som fører til at politiet har vanskeligheter med å få informasjon av ham. Mens klokken teller ned for stadig flere ofre, jakter politifolk og psykiatere på den bestialske morderen.




Kepler skriver fengende, og allerede fra første side var jeg helt inne i fortellingen. Det føltes ekte, noe som samtidig førte til at jeg har vært kjemperedd hver gang jeg er alene i et rom. Kanskje ikke det beste bokvalget ettersom jeg er mye alene hjemme, men det var absolutt verdt det.

Boken er egentlig femte bok i en serie, og jeg har bare lest én av bøkene før. Det var flere år siden, så jeg husket ikke helt sammenhengen. Heldigvis gikk det fint å lese boken uten å ha lest de tidligere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar