fredag 20. mai 2016

7-nutsturen

I dag har jeg gjort noe ganske crazy, jeg har nemlig meldt meg på 7-nutsturen neste helg!


Jeg er ikke noe turmenneske, heller tvert i mot. Jeg liker korte turer, men hvis det ikke er en fin topp halvveis på turen, er jeg ikke så veldig interessert. Familien min har aldri vært turfolk, og jeg er dermed ikke oppvokst i fjellet. De få gangene vi har vært på tur, har vi måttet stoppe etter et par minutter fordi jeg vil ha kjeks og kakao eller har fått noe i skoene.

Den lengste turen min noen gang var den fire dagers lange leirskole-turen jeg var på i 9. klasse, og jeg trodde jeg skulle dø. Jeg var sliten og lei, og da jeg kom hjem orket jeg ikke gå mer. Vi hadde gått i seks timer i strekk i tre av fire dager, og etter det trodde jeg aldri jeg kom til å dra på tur igjen. Jeg har vært på Preikestolen og noen små turer på rundt en time, men ellers er jeg lite å se i skog og mark. Nå skal dette derimot endres på, når jeg neste søndag skal begi meg utpå en 18 kilometers tur som går over syv topper i distriktet.

Turen begynner i Sandnes, og går over Ulvanuten, Vassfjellet, Mattirudla, Bjørndalsfjellet, Fjogstadnuten, Dalsnuten og Kollirudla, noe som til sammen blir nesten et halvmaraton. Turen begynner klokken ni søndag 29. mai, og en må være i mål innen seks på ettermiddagen. Vi har med andre ord god tid, og trenger ikke å stresse med turen, men i stedet nyte naturen og de flotte utsiktene vi kommer til å se.


Siden jeg aldri har vært noe særlig på tur, og hadde jeg ikke fått klar beskjed i dag, hadde jeg nok stilt opp i rosa joggesko og treningstights. Tonje er heldigvis speider og alltid beredt, noe som betyr at hun allerede nå kan gi beskjed om å ikke gjøre alle tabbene jeg ville gjort. Jeg fikk klar beskjed om at dersom jeg stilte opp på toget til Sandnes i min gule regnkåpe og joggesko, kom hun til å dra meg hjem igjen. Siden jeg ikke fikk lov til å gå i treningstøy, kommer den neste uken til å bli brukt på å finne ut hva jeg faktisk kan ha på meg. Jeg vet vi har fjellsko, et par rosa mamma kjøpte for leeenge siden og et par jeg kjøpte av Haakon i forkant av nevnte leirskole. De er imidlertid ikke gått inn, så jeg lurer litt på hvordan beinene mine kommer til å se ut etter turen.

Et annet problem er mat og hva vi skal ta med oss på turen, men det er et problem for en annen dag. Jeg begynner å kjenne litt på at jeg kanskje burde ha forberedt meg litt før påmelding, men jeg er skikkelig, skikkelig gira og gleder meg masse til å prøve noe nytt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar