lørdag 9. april 2016

All around the world

I utgave nummer tre av Kamille Puls er det en artikkel om verdens vakreste, villeste og morsomste maraton. Jeg elsker å løpe og synes halvmaraton er kjempegøy, og ble skikkelig gira og inspirert av artikkelen. Foreløpig har jeg bare vært med i halvmaraton her i Rogaland, men senere vil jeg gjerne ut i verden og løpe der. Det er mange muligheter og flere typer løp, så her kan jeg omtrent velge og vrake.

Big five marathon, Sør-Afrika I dette løpet kombineres (halv)maraton og safari, ettersom løpet går gjennom et av de vakreste viltreservatene i verden. En kommer tett innpå naturen og de ville dyrene, og løper blant sebraer, sjiraffer, antiloper og gnuer. Reservatet er i tillegg kjent for å være Sør-Afrikas beste område for å se De fem store; løver, elefanter, leoparder, neshorn og bøfler. Det er ingen avsperringer som skiller deg fra dyrene - noe som er gaaaanske skummelt - men bevæpnede vakter sørger for sikkerheten. Snakk om kult!

Bagan tempe marathon, Myanmar Restene av det gamle kongedømmet Bagan kan sammenlignes med MAchu Picchu og Angkor Wat, men uten turstene. Her er det 2200 templer, stupaer og pagoder i ulike former og størrelser. Snakk om spesielt sted for et løp.


Petra desert marathon, Jordan Midt uti den jordanske ørkenen arrangeres det også et løp. Byen er en klippeby med flere templer, hus og gravkamre hugget ut av selve fjellet for hele 2000 år siden.

Marathon des alpes-maritimes, Nice - Cannes Her har jeg faktisk vært før! Høstferien 2012 tilbragte familien i Cannes, og det var nok den beste høstferien ever. Fint vær, varmt og ikke minst veldig vakkert. Løpet starter i Den Franske Rivieras hovedstad, Nice, og løper mellom palmene langs kysten til Cannes. Jeg har hørt om flere som har løpt der, og skal jeg en gang tilbake til Cannes, håper jeg jeg kan bli med på dette.

Fjellmaraton, Beitostølen På en liste over eksotiske og spesielle halvmaraton, kan jeg ikke la være å nevne et av Norges mange løp; fjellmaraton i Jotunheimen. Med start i Sjodalen løper en opp og over Valdresflya og forbi ti topper på over 2000 moh. Videre går turen forbi Bygdin og Bitihorn, med avslutning ved Blemmeballet.

Walt Disney Marathon, Florida Disney World i Florida arrangerer flere forskjellige løp, både for barn, familier og løpere. Nå i 2016 arrangeres fire løp; Walt Disney World Marathon Weekend, Disney Princess Half Marathon Weekend, Star Wars Half Marathon og Disney Wine&Dine Half Marathon Weekend.

Great Wall Marathon, Kina Også på Den kinesiske mur er det et løp. Heldigvis skal en ikke løpe hele muren, som for øvrig er 8850 kilometer lang. Løypen skal likevel være tøff nok, og inkluderer 5164 bratte og brutale trappetrinn. Det er garantert et tøft og krevende løp, men for en opplevelse!


Outback Marathon, Australia Jeg har aldri vært i Australia/Oseania, og det er et sted jeg har veldig lyst til å oppleve. Skal jeg dit burde jeg kanskje koordinere det med et løp der nede, mer spesifikt Outback Marathon. Dette er et løp hvor et løper i ørkenen og gjennom nasjonalparker med kenguruer, i tillegg til at en får sett landemerket Ayers Rock.

New York Marathon, New York Et av de "obligatoriske" løpene er også New York Marathon. New York er en helt fantastisk by, og jeg har skikkelig lyst til å løpe der. Mamma har en venninne som løp fjorårets maraton, som skal ha vært helt fantastisk, noe som gjør meg enda mer gira. Mamma elsker også New York, så det er kanskje en mulighet for at vi kan reise sammen.

The Rock 'n' Roll Marathon series, All around the world For noen måneder siden googlet jeg litt rundt etter løp i utlandet. Jeg kom da over The Rock 'n' Roll Marathon series, som arrangerer løp over hele verden. Idéen er et maraton med band i løypen, for å motivere løpere enda mer. Tidligere artister har vært Macklemore & Ryan Lewis (som faktisk er en av mine løpefavoritter), Pitbull og Train.

Reggaemarathon, Jamaica Et annet maraton som spiller på musikk, er Reggaemarathon i Jamaica. Løpet skal visstnok være verdens livligste maraton, med reggaegrupper, steel bands og DJ-er som spiller langs hele ruten.

Athens Classic Marathon, Hellas I dette løpet følger en Pheidippides', en helt i antikkens hellas og inspirasjonen til maraton, fotspor fra Marathon til Aten. Løypen er utfordrende og begynner ved Egeerhavet, før en så klatrer op til Aten. Mållinjen er på Panathenaic Stadium, steder hvor de første moderne Olympiske Leker ble avholdt i 1896.


The Polar Circle Marathon, Grønland Her løper en faktisk på Grønlandsisen rett nord for polarsirkelen. Kaldt, men helt sikkert en kul opplevelse.

Jeg får tvilsomt blitt med på noen av løpene i nærmeste fremtid, men dersom mamma og pappa sliter med å finne bursdagsgave til meg, sier jeg ikke nei takk til a race place i et eller annet løp. Jeg ble i faktisk veldig gira og inspirert av artikkelen, og min egen liste, og gleder meg masse til mitt nærmeste halvmaraton; Landsbyløpet 24. april. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar