lørdag 5. mars 2016

Tufteparken Stokkavannet

I dag dro syklet jeg til Stokkavannet for å ta en liten joggetur utendørs sammen med Heidi. Det er enda ganske kaldt her, rundt fire grader og vind, så jeg har ikke løpt så mye ute i det siste, men nå var det virkelig på tide. Om bare fire uker skal jeg delta i Hålandsvannet Halvmaraton, så jeg må vende meg til både løping ute og litt lengre turer igjen.

Turen rundt vannet gikk relativt sakte, siden Heidi har skade og dermed ikke kan jogge i så veldig høyt tempo. Vi kom likevel rundt på under timen, til tross for at vi gikk de ti første minuttene. Da vi kom tilbake til start, strakk vi ut litt før vi prøvde oss i den splittert nye Tufteparken som ligger ved Stokkavannet.



For et par måneder siden fant jeg ut om Tufteparken, en calisthenics-park med 10 enkle metallkonstruksjoner grunnlagt av Lasse Tufte. Flere av treningsparkene er utendørs, og skal være et lavterskel-tiltak for uorganisert idrett og folkehelsen. Det er flere parker over hele landet, og flere steder, blant annet på Østlandet, arrangeres det felles treningsøkter der. Jeg ble fryktelig skuffet da jeg oppdaget at det ikke var noen parker i Stavanger-området. Heldigvis var det en park rundt Stokkavannet som holdt på å bygges, og i går hadde Tufteparken Stokkavannet offisiell åpning.



Jeg måtte selvsagt prøve ut parken, og kombinerte joggeturen vår med et par øvelser der. Vi prøvde oss på dips, monkeybars, bulgarske utfall og noen av øvelsene på instruksjons-skiltet. Det ble imidlertid ganske kaldt, så vi ga oss ganske kjapt.


Selv om jeg ikke kan gjøre alle øvelsene på instruksene, jeg har for eksempel hverken sjangs på pull-ups eller human flag, er parken skikkelig kul og jeg gleder meg til å trene litt styrke der etter turene mine rundt Stokkavannet. I sommer skal det også stå klar en park i Sørmarka, noe som betyr at jeg snart har en Tuftepark på mine to mest brukte joggeområder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar