onsdag 16. mars 2016

Overnight Oats

For et par år siden introduserte onkel meg for en av de mest geniale frokostoppskriftene jeg noen gang har hørt om; overnight oats/havregryn over natten. Konseptet er ganske enkelt å blande sammen havregryn og andre ingredienser i en skål eller et syltetøyglass, og sette det i kjøleskapet med lokk over. I stedet for å koke skal grøten stå og godgjøre seg i kjøleskapet over natten.


Det finnes utallige oppskrifter på overnight oats, men mange av de er ganske kompliserte. Grunnoppskriften er bare 1,5 dl havregryn, 1 dl melk, 1 dl gresk yoghurt/mager kesam, 1/4 ts salt og eventuelt søtning, kanel og kardemomme. Ut i fra den er det mulig å lage flere forskjellige grøter, men min favoritt (og foreløpig den eneste jeg har smakt) er havregrøt med appelsinjuice.



Havregrøt med appelsinjuice var oppskriften onkel foreslo, og jeg elsket det fra første skje. For å lage grøten blander jeg rundt 2 dl havregryn og 2 dl appelsinjuice, som jeg lar stå i et syltetøyglass over natten. Jeg spiste grøten mye i en periode, men i de siste årene har den ikke vært å se på frokostbordet.

Jeg bestemte meg imidlertid for å begynne å lage overnight oats igjen, etter å ha hørt om det på Det Nye ShapeUp sin podcast. I går kveld blandet jeg ingrediensene, og i dag morges sto frokosten klar. Det var faktisk ganske greit, for jeg klarte å forsove meg, så grøten ble spist i første time på skolen.


I kveld har jeg satt frem to glass med grøt, én til frokost og én til lunsj, som jeg gleder meg til å spise i morgen. Jeg ser også frem til å prøve andre typer overnight oats, jeg må bare bruke opp appelsinjuicen først! :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar