mandag 14. mars 2016

Mannen som elsket Yngve

I norsken jobber vi akkurat nå med dramatisk diktning, og siden læreren i dag var på kurs, så vi filmen Mannen som elsket Yngve. Filmen er basert på boken til Tore Renberg, som har stått på min leseliste ganske lenge. Jeg fikk ikke lest boken før jeg så filmen - så alt er selvsagt spoilet -, men da jeg kom hjem fant jeg frem familiens utgave av første bok om Jarle Klepp.


Handlingen i Mannen som elsket Yngve skjer i Stavanger, og Jarle går faktisk på Kongsgård, slik som meg. Er skikkelig kult å lese om steder og ting som jeg faktisk kjenner, som for eksempel Sangsalen, Gymnasiesamfunnet, Folken og Café Sting. Både filmen og boken er veldig kleine, men samtidig utrolig morsom.



Jeg er allerede halvveis i boken, som jeg foreløpig storkoser meg med. Jeg har ikke funnet Kompani Orheim i bokhyllene hjemme enda, men jeg tror kanskje jeg bare låner den på biblioteket i morgen. Da har jeg i hvert fall lesestoff til påskeferien!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar