fredag 18. mars 2016

Mannen som elsket Yngve av Tore Renberg

Etter å ha sett Mannen som elsket Yngve i norsktimene på mandag, dro jeg på leting i familiens tusen bokhyller, på jakt etter boken. Jeg bare elsket filmen, og bestemte meg for at boken måtte leses, og det nå! Jeg holder eeegentlig på med Anne Franks dagbok og The picture of Dorian Gray akkurat nå, men de ble dyttet lengre ned på leselisten til fordel for litteratur om min egen skole, Kongsgård.


Året er 1990 og Jarle Klepp er 17. Han går i andre gym på en av byens beste skoler, Kongsgård, bor sammen med moren, er sammen med ei flott jente, Katrine og spiller i bandet Mathias Rust Band sammen med kompisene. Jarle er, som Kongsgård-elever gjerne er kjent for, over gjennomsnittet opptatt av politikk og miljø, kan ikke fordra kapitalisme. Forholdet hans til faren faren er turbulent, og Jarle besøker ham bare når han trenger penger. - Far-og-sønn-helgene er for ham en jobb, med en ganske så godt betalt timelønn.

I januar begynner en ny gutt i andre gym, Yngve. Han er et år eldre enn alle andre, og fra første øyeblikk blir Jarle tiltrukket av ham. Når han ser Yngve stå alene i friminuttene blir han irritert på at ingen tar kontakt med ham, men selv går det også en stund før han tør å bli kjent med den nye gutten. Yngve er den rake motsetningen av Jarle og gjengen hans. Han spiller tennis og er lite interessert i musikk, og selv om de har lite til felles, blir Jarle hodestups forelsket i ham. Han tenker på Yngve hele tiden, og forandrer seg for å imponere Yngve. Jarles forandring skaper konflikt i vennegjengen, og han må nærmest velge mellom hans store forelskelse og de "gamle" vennene.


Boken var enda bedre enn filmen, og jeg klarte såvidt å legge den fra meg. Jeg var fanget fra første øyeblikk, og da boken nærmet seg slutten var jeg i tårer. Jeg likte spesielt at boken foregår i Stavanger og på min skole, og at jeg dermed kan kjenne meg igjen i miljøet.

Nå skal jeg øyeblikk hoppe til sengs, men ikke før jeg har begynt på neste bok i serien, som for øvrig handler om Jarles fortid. Kompani Orheim ble lånt på biblioteket tidligere i uken (selv om jeg tror vi har den hjemme...), og jeg er gleder meg masse til å få vite mer om familien Klepp/Orheim, og hvordan Jarle ble som han ble.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar