tirsdag 22. mars 2016

Kompani Orheim av Tore Renberg

Etter at jeg forrige mandag så filmen Mannen som elsket Yngve på skolen, har jeg blitt helt hektet på Tore Renberg og bøkene hans. Jeg leste ut første bok i serien om Jarle Klepp på torsdag eller fredag, og begynte på lørdag på den neste boken, Kompani Orheim. Jeg ble fanget fra første øyeblikk, og i dag ble også den lest ut.



Kompani Orheim begynner i 1996, hvor vi møter universitetsstudenten Jarle Klepp. Han har nettopp fått vite at faren, Terje Orheim, er død, og på flyet mot hjembyen begynner han å tenke på hva han skal si i begravelsen. Med dette som utgangspunkt skrus tiden tilbake til familiens fortid, hvor vi får historien om ekteparet Sara og Terje Orheim, og sønnen deres Jarle. De første årene av Jarles liv er fylt av gode minner om familieliv, fotball og skolestart, men dette snur på grunn av Terje og hans forhold til alkohol.



Jeg likte boken utrooolig godt, og klarte såvidt å legge den fra meg. En veldig kjekk og interessant, men samtidig trist, bok.

Nå har jeg bare Charlotte Isabel Hansen - tredje bok i serien om Jarle Klepp og boken bak Jeg reiser alene - og en novellesamling på under hundre sider igjen. Disse to bøkene skal holde til resten av påsken... Det kan selvfølgelig også være et tegn på at jeg kanskje burde begynne på litt skolearbeid, men det har jeg tenkt å ignorere i et par dager til.

Vi har selvsagt bøker her på hytten også, men det går for det meste i mammas chick-lit/feelgood-bøker, bøker vi ikke aner hvor kommer fra og mine gamle Wallander-bøker av Henning Mankell. Jeg er usikker på om jeg har lest alle bøkene, men jeg får eventuelt hive meg på dem på nytt. Mankell er en av mine favorit krim-serier, og jeg har alltid likt bøkene, som jeg begynte å lese for flere år siden. For en stund siden oppdaget jeg at Netflix har samlet alle filmene som en serie, kronologisk, og etter det har jeg blitt helt hekta på serien om politibetjentene i Ystad igjen. Selv om jeg tok med litt for få bøker, skal jeg med andre ord overleve påsken. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar