tirsdag 15. mars 2016

Fin Serck-Hanssen: Musikkfotografier 1979-1986

Akkurat nå har Sølvberget utstilling på Musikk- og filmbiblioteket. Utstillingen er av Fin Serck-Hanssens musikkfotografier fra 1979-1986, samt musikkportretter av lokale artister fra 2015-2016. Kongsgård ligger like ved Sølvberget, så i midttimen i dag tok jeg med meg Tonje for å se på utstillingen.



Utstillingen omfatter den første generasjonen av norsk punk til helt unike bilder av blant annet Iggy Pop, R.E.M og Ramones. Konsertfotografer bruker vanligvis telelinse for å komme nær nok på artisten. Serck-Hanssen brukte som regel en enkel telelinse når han fotograferte på konserter, noe som gjorde at han var nødt til å komme fram mot scenen for å komme tett nok på. Bare sjelden brukte han blitz. Slik praktiserte han fotoet i tråd med punkens grunnleggende holdning: Ikke noe fiksfakseri. Rett på sak. Galleriet inneholder 157 musikkfotografier, og i tillegg til dette presenteres musikkfotografier fra 2015-2016. Denne support-utstillingen består av 140 portretter av sentrale skikkelser i Rogalands musikkmiljø, og er en hyllest til dette.


Vi fikk med oss et info-hefte om de 140 lokale artistene, og der var det mange kjente folk. Jeg hadde hørt om flere av artistene, men faktisk "kjenner" jeg også en av dem! Hein Frode Hansen, som har vært trommis i Theatre of Tragedy, er en bekjent av mamma og pappa. Skikkelig kult!

Som jeg har skrevet som tidligere, har jeg ikke helt sansen for den abstrakte kunsten mamma og pappa har hengende i stua. Jeg synes det blir for mye sterke farger, og er ikke helt gira på alle de halvnakne folkene. Jeg er derimot veldig, veldig, veldig glad i denne type kunst. Litt gammeldagse, kule svart/hvitt-fotografier, og kunst i den duren. Enkelt, men samtidig utrolig kult. Musikkfotografiene var til salg, men ikke helt i min prisklasse, de kostet nemlig 3000/bilde.

Utstillingen vises helt til 30. april 2016, og jeg anbefaler alle å ta en tur innom. Utrolig mange kule bilder, i tillegg til info om lokale artister. Elsk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar