lørdag 27. februar 2016

To Kill a Mockingbird av Harper Lee

I sammenheng med et expository essay vi fikk i oppgave å skrive i engelsken, har jeg lest To Kill a Mockingbird (1960) av Harper Lee. Jeg har lest mye om en av bokens karakterer, Atticus Finch, og da jeg trengte et godt eksempel på noen som tok en sjanse, var han et klart valg. Jeg fikk låne boken av Tonje, og entret Maycomb, Alabama på 30-tallet



Jeg var ikke ferdig med hele boken da essayet skulle leveres, men fikk masse inspirasjon til eksempelet mitt. Boken ble jeg først ferdig med i dag, og jeg likte den skikkelig godt.

- Spoiler alert -
To Kill a Mockingbird handler om å vokse opp på 1930-tallet i sørstatene i USA. Boken dekker tre år av livet til Scout Finch, som bor sammen med storebroren Jem og faren Atticus, som er advokat, i Maycomb, Alabama. Maycomb er en liten by, og hver families sosiale status er avhengig av hvor de bor, hvem foreldrene er og hvor lenge familien har bodd i Maycomb. Atticus oppdrar barna sine på egenhånd, etter konas død, med litt hjelp av naboer og den svarte hushjelpen Calpurnia.

Litt uti boken finner Scout og Jem ut at faren skal representere en svart mann, Tom Robinson, som er tiltalt for å voldta og banke opp ei hvit jente. Familien, som tidligere har vært veldig respekterte i byen, må plutselig tolerere rasistiske kommentarer og fornærmelser på grunn av farens rolle i rettssaken. Selv om Atticus ble utnevnt som forsvarer av Robinson, må han tåle kritikk fordi han faktisk velger å forsvare mannen skikkelig. Flere av innbyggerne er nemlig under oppfatning av at det kun er hvite som fortjener rettferdige rettssaker. 

Atticus beviser at Robinson ikke kunne ha begått forbrytelsen, men han blir likevel dømt skyldig. Etter dette kommer Atticus i konflikt med anklagerens familie, som mener han har svertet deres allerede ødelagte navn og rykte.


Selv om jeg likte boken veldig godt, tok det litt tid før jeg ble skikkelig fanget av dem. De første kapitlene var interessante og kjekke, men jeg kom ikke til det punktet hvor jeg ikke klarte å legge den fra meg. Når rettssaken begynte, derimot, ble jeg virkelig hektet på kroken! Alt i alt elsket jeg historien, karakterene de vittige kommentarene til Scout og Atticus som alltid var full av visdom. Jeg har definitivt funnet en ny favorittkarakter i Atticus Finch.


Boken forteller om rasismen forfatteren var vitne til som barn i Alabama, men jeg føler egentlig den er ganske aktuell selv i dag, med fargede som ikke blir behandlet rettferdig av politi og rettssystem. Åh som jeg gleder meg til å begynne på "etterfølgeren" av boken, Go Set a Watchman!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar