lørdag 20. februar 2016

Oslo Ess på Folken

Torsdag kveld hadde mitt favorittband fra Norge, Oslo Ess, konsert på Folken. Egentlig hadde konserten 18 års aldersgrense, men heldigvis har Folken vergeordninger, hvor en kan dra på konserter selv om en ikke er gammel nok, dersom en blir med en foreldre. Jeg fikk derfor med meg pappa, som faktisk introduserte meg til Oslo Ess på konserten.

Dørene åpnet klokken åtte, men siden oppvarmingen ikke begynte før en time senere, var vi der ikke før rundt halv ni. Egentlig hadde vi nok ikke trengt å komme så tidlig, pappa nektet å stå foran uansett, så vi gikk bare rundt og kikket i lokalet i mellomtiden. Folken ble åpnet som studenthus i 1988 - da var pappa såvidt gammel nok til å gå der -, og har flere plakater fra tidligere konserter på veggene. Veldig interessant å se alle de "store" navnene som spilte der lenge før min tid, og høre pappas historier fra de konsertene han har vært på.


Bandet som varmet opp, Eurotrash, kom på scenen rett etter ni. Musikken deres var ikke helt min greie, jeg foretrekker melodiøs rock, men kult likevel. Det var likevel helt greit, og jeg likte den nyeste låta deres, Mature, som forøvrig ligger på førsteplass under Rock på iTune. Vokalisten hadde også skikkelig god humor, og bygget skikkelig bra opp til sangene.



Eurotrash spilte i omtrent en halv time, og etter det ventet vi en halvtime til på Oslo Ess. De kom nylig ut med et nytt album, Konge uten ei krone, og spilte flere sanger fra dette albumet. Jeg må dessverre innrømme at jeg ikke har kommet helt inn i det enda, og kunne dermed ikke alle sangene. Jeg er av den typen som finner noen sanger jeg liker ekstra godt, og så hører jeg disse på repeat i flere uker. På Konge uten ei krone sverger jeg til Underholdning, Trøbbel (med OnklP), Finner ikke ord, og sånn halvveis Amerika og Her er jeg. I tillegg til de nye sangene, spilte de selvsagt noen av de eldre hitsene også, deriblant Caroline, Alt jeg trenger og Bislett Stadion.




Konserten varte ikke så veldig lenge, men det var bare helt fantastisk. Selv om det ikke ble noe første rad, så jeg ganske godt og hørte enda bedre. En skikkelig bra kveld, og jeg håper det ikke er alt for lenge til de kommer tilbake til Stavanger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar