onsdag 24. februar 2016

Mine favorittintervaller på tredemøllen

Helt siden jeg begynte å løpe har jeg likt intervaller ganske godt. Det tar ikke så lang tid, jeg kan løpe på en høyere hastighet enn vanlig (og dermed føle meg helt sykt rask) og jeg merker forbedring raskt.  Rundt to ganger i uken er jeg på løpegruppe på treningssenteret, og da løper vi forholdsvis intervaller. For at treningen ikke skal bli for ensformig, og dermed kjedelig, løper vi forskjellige typer intervaller hver uke. Jeg har derfor vært borti flere typer intervaller, og har noen intervaller jeg liker bedre enn andre;

45-15
Min helt klare favorittintervall er 45-15. Her løper en i 45 sekunder og står deretter på kanten av møllen i 15 sekunder. Vanligvis tar jeg 15 drag, og dersom en ser bort i fra oppvarming og nedjogg, løper jeg bare i et kvarter! Farten skal imidlertid være ganske høy, og siden pausene er såpass korte, stiger pulsen for hver intervall. Jeg synes selv disse intervallene er kjempekjekke, de femten minuttene går kjempefort og jeg føler jeg løper skikkelig fort. Flere bekjente, som ikke er like glade i intervaller, har også prøvd denne økten, og synes også den var ganske grei.


Pyramide-intervaller
En intervall jeg ikke løper så veldig ofte, men som jeg synes er veldig kjekk, er pyramide-intervaller. Her får jeg en kombinasjon av både korte og litt lengre intervaller, som også er veldig greit. Det er litt ulikt hvordan en utfører intervallene, på skolen varte pausene halvparten av intervallen, mens på løpegruppen er pausene litt varierende. Da løper vi først i ett minutt, før vi har pause og jogger i ett, så to minutter og ett minutts pause, tre minutter og to minutts pause, fire minutter og to minutts pause, fem minutter på og tre minutter pause. Etter de fem minuttene er vi på toppen av pyramiden, og skal dermed ned igjen. Da gjør vi akkurat det samme, og løper i fire, tre, to og ett minutt med de samme pausene som forrige gang. På disse intervallene er farten varierende, men jeg har en regel at jeg alltid skal være godt over 12 km/h når jeg løper intervaller på flat bakke, siden jeg klarer å løpe såpass raskt rundt Mosvannet i 15 minutter.


Pyramide-intervaller med stigning
På løpegruppen på mandag prøvde vi ut en ny intervall, som bare var helt super! Intervallen lignet litt på pyrmide-intervall, bare at i stedet for å øke tiden på intervallen, økte vi stigningen. Vi begynte med å stille stigningen på 0% - vanligvis løper på vi 1-1,5% - og et tempo som var litt utfordrende selv på 0%. Det var likevel viktig at farten ikke måtte være for høy, slik at vi ikke måtte ta den ned etter som stigningen gikk opp. Jeg begynte på 11,5 km/h, siden jeg var litt usikker på farten. Alle intervallene her varte i to minutter med ett minutts jogging i mellom, og for hvert drag økte vi stigningen med ett prosent, helt til vi var oppe på 5%. Etter den siste intervallen, begynte vi på den siste delen av økten. Da skulle vi ned fra pyramiden, og stigningen måtte da senkes. Stigningen gikk ned på samme måte som den gikk opp, ett prosent for hver intervall, men samtidig som vi tok ned stigningen, økte vi farten med 0,5 km/h. På den siste intervallen skulle jeg dermed ha løpt på 13,5 km/h, men siden dette ble litt for lett (jeg girer alltid litt på på slutten), løp jeg heller på 14.

Jeg liker også å løpe intervaller utendørs, men det gjør jeg ikke så veldig ofte. I så fall er det gjerne bakke- eller trappe-intervaller, eller noen intervaller jeg løp med Haakon for omtrent ett år siden. Dette er skikkelig gøy, og jeg gleder meg til å dra med meg pappa og Sindre ut når været blir litt bedre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar