søndag 14. februar 2016

Kire #2: Forbannet

I høst fikk jeg tilsendt boken Forbannet av Gyldendal Forlag. Boken er andre bok i trilogien Kire av Tonje Tornes, og serien er omtalt som erkenorsk kvalitetsfantasy.

I forrige bok fant hovedpersonen, Erik, ut at han har magiske evner og kan sanse den magiske verden. Han fant venner i tvillingene Trine og Trone, og plagede Lena, som alle er knyttet til den magiske verdenen, og ikke minst hulderen Flora. Alle fire får hjelp av britiske Flink, som forklarer om magi og hjelper dem med å håndtere kreftene sine.

Gamle farer er imidlertid ikke borte, og det dukker også opp nye trusler i oppfølgeren. Rosalin, sjefshulderen og moren til Flora, er enda sperret inne i Sirdal, og hennes eneste vei ut er å drepe sin egen datter. Ungdommene finner også en fare i moren til Erik sin lege, Fjeldberg, og nye og eksotiske folk kommer til bydga.



Jeg likte boken skikkelig godt, og jeg kom inn i handlingen med en gang, til tross for at jeg ikke har lest den første boken. - Det at det sto et lite sammendrag av det som var skjedd i serien til nå, var også til stor hjelp. Boka var ganske spennende, og det at boken har handling på Vestlandet, i Sirdal, gjorde den enda kjekkere!

Jeg likte også at Erik ikke bare ble fremstilt og en stil og grei helt, men at også han hadde sine negative sider. Han oppførte seg dårlig i mye av boken, men dette synes jeg fikk ham til å fremstå som mer realistisk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar