søndag 7. februar 2016

Kettlebell introduksjonskurs

I dag hadde jeg lite på tapetet, og for å ikke bruke hele dagen på lesing til prøve og essay-skriving, meldte jeg meg like godt på et kurs. 

KB Fun Club, en Kettlebell-klubb fra Klepp, har nylig fått avdelig i Stavanger, og har arrangert et par arrangementer de siste ukene. Jeg fant ut om klubben i forrige uke eller noe slikt, da de arrangerte Pentathlon (Pentathlon består av 5 øvelser som gjøres i 6 minutter sammenhengende (valgfritt håndbytte) med 5minutter pause mellom hver øvelse). Jeg hadde ikke mulighet til å bli med på arrangementet, men ga siden deres en like for å få updates.

Tilfeldigvis hadde de et intro-kurs, for folk som ikke har så veldig mye erfaring med kuler, men som har lyst til å prøve det ut. Jeg har trent litt med kettlebells før, ti-tolv repetisjoner med clean, tenkte at dette kanskje kunne være gøy. Klokken elleve i dag morges var jeg derfor i sentrum for min første skikkelige økt med kun kettlebells.

Introduksjonskurset begynte med litt oppvarming, før alle fortalte litt om seg selv. Etterpå begynte vi rett på, med teknikk og innøving av teknikk og øvelser. Jeg har vært borti flere av øvelsene før, men jeg har aldri sett noe særlig på teknikk, hehe.


Vi avsluttet med en stige, hvor vi skulle gjøre fem øvelser med økende vekt på kulene. Jeg byttet på 8 og 10 kilos kettlebells, tror jeg, under hele økten, og plutselig begynte kvinnenes stige på 8 kg og sluttet på 20. Overraskende nok klarte jeg flere av øvelsene, til og med one hand swing, med den tyngste kettlebellsen! Helt til slutt strakk vi ut, og fikk info om Kettlebell-trening og arrangementer i fremtiden.



Kettlebell-økten var skikkelig gøy, men også veldig hard. Jeg kjenner det allerede litt i rumpe og bein, og jeg mistenker at det skal bli vanskelig å løfte armene i morgen. Heldigvis vasket jeg håret i dag! Skikkelig kult at det har kommet en egen kettlebell-klubb her i Stavanger, spesielt siden det faktisk også blir arrangert konkurranser. Jeg vurderer veldig å kjøpe klippekort når gruppetimene begynner om noen uker, slik at jeg får litt variasjon i treningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar