lørdag 9. januar 2016

Trolljegertrening

På nyttårsaften meldte Vegard og jeg oss på OCR-løpet (Obstacle Course Racing/hinderløp) The Beast i Haugesund. Jeg var med på løpet, som er i midten av juni, i fjor også, så jeg vet litt hva vi går til, mens Vegard aldri har vært borti noe lignende før.

I fjor meldte jeg meg på ganske sent, jeg tror ikke løpet var "bekreftet" før i mai, og jeg hadde derfor ikke så veldig mye tid til å trene spesifikt opp mot løpet. I år, derimot, har jeg planer om å være skikkelig forberedt, og har derfor begynt å trene meg opp allerede nå.

Et av regionens andre OCR-løp, Trolljeger, arrangerer fra og med i dag hinderløpstrening hver lørdag og onsdag, og jeg klarte å dra med meg Vegard på en gratis prøve-time i dag. Jeg var på trening på Trolljeger-"banen" et par ganger i fjor, sammen med Jorge, Cecilie og noen av de andre fra Arena som var med på The Beast, men ikke på en skikkelig Trolljeger-trening. Jeg gru-gledet meg derfor litt.

Vi var i overkant av hundre stykker som stilte opp, 116 tror jeg det var, og etter oppvarming ble vi delt inn i fire grupper. Vegard og jeg kom heldigvis i samme gruppe, og vår gruppe begynte oppe i skogen. Her løp vi rundt i en løype med forskjellige hinder, både kjempebratte bakker, gummiballer vi måtte kaste oss over, steiner vi måtte presse oss gjennom, en "bom" og til slutt en øvelse jeg har et skikkelig love/hate forhold til, monkeybars. Vi hadde 15 minutter på oss, og jeg tror vi løp gjennom løypen tre-fire ganger. Det var skikkelig slitsomt, og pulsen min var på langt over 190 bpm.





Neste øvelse var teamwork, og gruppen vår ble delt inn i tre. Oppgaven var å bære et digert rør opp og ned en bratt bakke og over to-tre hinder to ganger. Laget mitt holdt røret ganske høyt oppe, og skuldrene mine brant allerede på vei ned bakken den første runden. Ouch!

Den tredje øvelsen var også oppi skogen, og der var det fokus på løping og hinder. Vi skulle løpe en runde, også i femten minutter, og inkludert i løypa var masse naturlige tre-hindre, en bom, nett og masse bakker.

Vår siste post var styrketrening, og vi begynte med å velte dekk. Jeg har trent litt på velting av dekk før, og synes det er kjempegøy. Etterpå dro vi tre-fire dekk etter oss, før vi avsluttet med å dra en Landrover rundt 50 meter. Draingen var ganske tung, men vi bevegde oss raskt og brukte kort tid på hver lengde. Vi fikk dermed ganske lang pause mens det andre laget dro bilen tilbake.




Treningen var syyyykt tungt, og selv om det var -1 grader ute, var jeg skikkelig varm. Pulsen min var også ganske høy - over 200 -, og jeg kjenner allerede at gangsperren er på vei. Det var likevel veeeldig gøy, og skikkelig annerledes trening. Jeg tror alltid jeg er i ganske grei form, men så kommer jeg på hinderløpstrening og så er jeg plutselig ikke det likevel, haha.


Trolljegerprøven finner sted i Sandnes og Bergen. Jeg fikk ikke blitt med i fjor, på grunn av at The Beast og Trolljeger ble arrangert på samme dag. Jeg er ikke helt sikker på om jeg blir med i år heller, jeg har i hvert fall ikke meldt meg på enda, og blir jeg med kan det være det blir en siste-liten ting, hehe. Jeg vil likevel prøve å bli med på noen av treningene deres i løpet av våren.

Trolljeger arrangerer altså trening hver onsdag og lørdag, og også på førstkommende onsdag er timen gratis. Etter det tror jeg det koster 100,- per trening. Jeg skal ikke bli med på alle treningene, onsdagen crasher med løpegruppe og siden jeg har flere løp i månedene som kommer, vil jeg ikke droppe den, og jeg jobber ofte på lørdagene. Det kan være jeg blir med på flere av treningene når The Beast nærmer seg, men foreløpig skal jeg bare bli med på lørdagstreningene når jeg ikke jobber, er på hytten eller har andre planer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar