lørdag 23. januar 2016

Spiritløpet 2016: Solastranden halvmaraton

I dag var endelig dagen jeg har grugledet meg til i flere uker; Spiritløpet 2016. I gledesrushet etter 3-Sjøersløpet spontanmeldte jeg meg på et nytt halvmaraton, i januar. Tanken på at jeg ofte blir forkjølet om vinteren og at det kanskje ikke ville bli så mye trening i julen slo meg ikke en gang, men plutselig var det under én måned til løpet, uten at jeg hadde løpt lenger enn 7 km siden 3-Sjøers.

Forkjølelsen slo også til, og det hele to ganger. Først i dagene før jul og så igjen denne uken. De var rett før jeg ikke kunne stille i dag, jeg har vært ganske dårlig de siste dagene, men jeg klarte å overtale mamma til å la meg løpe.

Startskuddet gikk klokken tolv, og vi var 172 som stilte i halvmaraton-klassen. Det var fellesstart, så det var litt trangt i starten, men etter noen minutter ble det mye bedre. Jeg løper relativt sent, og lå blant de 20 siste i løypen. 


Løypen var ganske kronglete. Vi løp litt frem og tilbake og i ring, noe som var litt kjedelig, og det tok så utroooolig lang tid. Jeg hadde vondt i hele kroppen og tanken om å bryte kom før jeg hadde løpt ei mil. Jeg var sliten, jeg løp sent og det var skikkelig uinspirerende å se på alle som nesten var ferdige når jeg ikke var halvveis engang, haha. Heldigvis holdt jeg ut, og jeg klarte å fullføre mine 21 kilometer.


Det var en ganske vond løpetur, men til tross for både lite trening og forkjølelse, klarte jeg å fullføre, og det med ny pers! Forrige gang (og første gang) jeg løp halvmaraton, 3-Sjøersløpet, fullførte jeg på 2:11:44, mens jeg i dag krysset målstreken på 2:09:30. Det ga meg faktisk bronse i gruppen kvinner under 23.

Dette bildet beskriver ganske godt hvordan jeg følte meg etterpå

Spiritløpet er et av tre løp i en løpskarusell, sammen med Hålandsvannet halvmaraton 5. april og Stokkavannet halvmaraton 27. september. Gjett hva mitt mål er i år! Alle som fullfører alle tre løpene i løpskarusellen får deltakerpremie får dessuten deltakerpremie, og den premien tar jeg siktepå å sikre meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar