torsdag 14. januar 2016

Nordic Grip løpe-brodder

Neste lørdag skal jeg løpe mitt andre halvmaraton, Spiritløpet, og til min store frustrasjon har det plutselig blitt skikkelig kaldt her. Skikkelig typisk at snøen, isen og minusgradene kommer bare kort tid før jeg skal løpe løp.

Jeg var litt usikker på hvordan det kom til å gå med løpet dersom temperaturen holder seg så lav, men det var jeg heldigvis ikke den eneste som gjorde. En av de andre løperne spurte på Facebook-arrangementet om dette, og fikk til svar at det kanskje ville være lurt å finne frem brodder.

Brodder har jeg aldri en gang tenkt på, i hvert fall ikke til å løpe med. Jeg har alltid holdt meg til tredemølle når det har vært snø eller is ute, så det har aldri vært noe problem. Nå skal jeg derimot løpe et halvmaraton hvor store deler av løypen antageligvis kommer til å være dekket av is. Det kunne med andre ord være en god idé å investere i et par brodder, så pappa dro innom GMax etter jobb i dag, og kjøpte et løpe-brodder fra Nordic Grip til meg.




Jeg måtte selvsagt prøve broddene, men dessverre ble planene mine opp Stokka- og Hålandsvannet avlyst, igjen. Mamma var ikke så veldig gira på at jeg skulle løpe alene, og pappa nektet å løpe så langt. Jeg klarte imidlertid å overtale ham til å løpe kun Stokkavannet med meg, så vi dro dit i stedet.

Mesteparten av løypen rundt Stokkavannet var full av snø og ganske glatt, i følge pappa. Broddene mine funket perfekt, så for meg var det ikke glatt i det hele tatt. Det var litt merkelig å løpe med dem, men det gikk skikkelig fint.

Pappa, som imidlertid ikke kjøpte seg brodder, slet litt på turen. Han måtte gå i flere av bakkene, og mot slutten var han skikkelig stiv. Da endte det opp med at jeg løp 5 lyktestolper frem og jogget en tilbake. Dermed fikk jeg pulsen og farten litt opp - faktisk hadde jeg en maksfart på 4:20 min/km -, i tillegg til at distansen økte litt. Stokkavannet er bare 8,2 km, men med de små intervallene mine løp jeg 9 km i stedet.


Vi kom rundt på tiden 1:02, noe som er gaaaaanske mye tregere enn min personlige rekord. Jeg skal rundt vannet igjen allerede til helgen. Jeg håper på å få med meg noen fra skolen, enten på bare Stokkavannet eller både Stokka- og Hålandsvannet, slik at jeg får opp distansen litt til. Gleder meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar