onsdag 27. januar 2016

Fagvalg 2016

Nå har jeg gått på Stavanger Katedralskole Kongsgård i én termin, og nå nærmer fristen for søk av fagvalg til neste år seg. Jeg går studiespesialiserende, og har dermed muligheten til å velge fire programfag, hvor et av disse må være matte. Vi må også velge hvilke programområde vi ønsker å gå, språk og samfunnsfag (og økonomi, men Kongsgård tilbyr ingen økonomifag i år).

Jeg vet at jeg skal gå språk og samfunn, det har jeg alltid hatt lyst til, men hvilke fag jeg har lyst til å ta, det aner jeg ikke. Jeg har litt lyst til å ta samfunnsøkonomi, men i så fall må jeg søke på en annen skole, og det har jeg ikke like lyst til. Kongsgård er en bra skole og jeg trives veldig godt, så jeg tror ikke jeg vil risikere å bytte skole til neste år. Vi skal velge fag ut i fra fire fagblokker, med 6-8 fag, og jeg har bare bestemt meg for to fag; internasjonal engelsk og realfags-matte.


Siden jeg har valgt to fag, mangler jeg fag i blokk B og C, og valgene står mellom sosiologi og sosialantropologi og psykologi i blokk B og rettslære, kommunikasjon og kultur og arabisk i blokk C. Vi har fått orientering om alle fagene på skolen, og selv etter en time med rådgiver er jeg enda usikker på hvilke fag jeg vil ta neste år. Det eneste jeg egentlig er sikker på, er å ikke ta arabisk, ettersom en ikke lærer så utrolig mye på bare to år (jeg kan jo ikke så mye spansk, til tross for tre og et halvt år), og jeg tror det en lærer omtrent bare vil være et grunnlag dersom en vil lære språket senere.

Heldigvis har vi enda to uker før vi må bestemme oss, i tillegg til at vi har orientering om sosiologi og sosialantropologi i morgen. Jeg føler dette med fagvalg er skikkelig viktig, jeg må tross alt ha to av fagene fra mitt eget programområde over to år. Dessuten er programfag 20 timer i uken, som jeg tror er rundt to tredjedeler, og dermed er det jo også en ganske stor del av skoledagen. Jeg vil selvfølgelig ha fag som jeg trives med, som er interessante og utfordrer meg, så jeg prøver å finne ut hvilke fag som passer best for meg. Skikkelig spennende!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar