søndag 24. januar 2016

De Røde Dråber

Stavanger Katedralskoles "skoleteater", Iduns Julekomedie, er Norges eldste amatørteater, og setter årlig opp forestillinger. Skoleteateret har hatt forestillinger het siden 1886, altså i 130 år, og blant de tidligste deltakerne var Sigbjørn Obstfelder og Alexander Kielland.

I og med at det i år er Sigbjørn Obstfelders 150 års-jubileum, setter Iduns Julekomedie dette skoleåret opp De Røde Dråber, skrevet av Obstfelder i 1897. Stykket blir ofte omtalt som Det umulige stykket, fordi det skal være umulig å sette opp (selv om det har blitt satt opp i hvert fall én gang før). Skoleteateret samarbeider med Sølvberget med å sette det opp, og har fått med seg Vegar Hoel som instruktør.

Foto: Torstein Lillevik, Stavanger Aftenblad

Jeg og mesteparten av de andre på skolen har hjulpet til med å sette opp stykket,  - jeg var med å dele ut flyers og henge opp plakater -, og forrige fredag var det premierefest. Siden jeg har vært med på å sette opp stykket, i hvert fall bittelitt, måtte jeg selvfølgelig se det, så tidligere i uken bestilte Tonje, Heidi og jeg billetter til dagens forestilling.

De Røde Dråber handler om doktoren Odd Berg, som har vunnet "Verdensutstillingens største pris for fabrikken". Det blir arrangert folkefest i hjembyen hans for å feire at han har funnet ekvivalenten til De Vises Stein, men han klarer ikke glede seg over det selv. Til tross for at han omsider har fått resultater for det lange, harde arbeidet hans i laboratoriet, er det andre ting som opptar ham.

Stykket har fått mye positive tilbakemeldinger, så jeg gledet meg en god del. Stykket skulle likevel være litt vanskelig å skjønne, og det er jeg helt enig i. For å være helt ærlig skjønte jeg ytterst lite. Jeg hang selvsagt med på handlingen, men skjønte ikke helt greia eller tankegangen bak. Det var likevel veldig gøy å se, men da mest fordi jeg visste hvem skuespillerne var.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar