søndag 6. desember 2015

Speed-intervaller med maraton-musikk

Jeg er veldig glad i å løpe intervaller, og dersom jeg skal trene styrke på Arena, løper jeg vanligvis litt på tredemøllene først. Enten det er korte eller lange, tids-, distanse- eller bakkeintervaller, er jeg like glad i det. Med mindre det er bakkeintervaller, foretrekker jeg å løpe intervaller innendørs på tredemølle (noe jeg ikke er like glad i, er å løpe pyramideintervaller på 1-4 min i sirkel i gymsalen), mer spesifikt løpesalen på Arena.

Arena har nemlig egen løpesal, i tillegg til "vanlige" tredemøller som blir brukt til oppvarming. Det beste med salen, i tillegg til at det er sånn TV-vegg (ganske greit dersom været ikke tillater lange løpeturer utendørs), er at den nesten alltid er tom. Med mindre det er løpe- eller gågrupper, er nemlig salen mer eller mindre tom. Det er altså ingen som kan høre meg puste og pese eller se meg ta snik-pauser. Kjempedeilig!


Jeg dro ned for å løpe intervaller både i dag og på fredag, og på fredag prøvde jeg ut en ny intervalløkt. Når jeg løper alene løper jeg enten lange intervaller, hvor tempoet gjerne ikke er høyere enn 12-13 km/h. Ved slike lange intervaller, klarer jeg helt fint å høre på spillelisten jeg brukte under 3-Sjøersløpet. Musikken der har litt tempo, men passer ikke til korte intervaller i det hele tatt. Etter 3-Sjøers har jeg ikke løpt gerilja-intervaler eller andre typer korte intervaller, og det har derfor ikke vært noe problem. På fredag derimot, kjørte jeg speed-intervaller med høyt tempo og korte pauser. Det passet ikke så godt med spillelisten min.

Jeg fant intervallene på bloggen til popupdjStine, med litt modifikasjoner;

( Tredemølla står på incline 2, og jeg tar 30 sek pause mellom hvert intervall. På de fire siste 30 sek, tar jeg 10 sek pause. Stillestående pauser.)
3 min oppvarming på mellom 10 og 12
4 min på 10
3 minutter på 10,5
3 minutter på 11
2 minutter på 11,5
2 minutter på 12
1 minutt på 12,5
1 minutt på 13
1 minutt på 13,5
30 sek på 14
30 sek på 14,5
30 sek på 15
30 sek på 15,5
Nedtrapping i 3 minutter ved rolig jogging eller gange på mølla.


De første intervallene gikk ganske greit, og spillelisten min, som for øvrig inneholder både High School Musical-musikk, Mika, Postgirobygget og George Ezra, funket helt greit. Når tempoet økte, hjalp det lite på motivasjonen når musikken ikke fulgte med. Skikkelig teit og umotiverende å løpe i 15 kilometer/time med Mikas Grace Kelly på full guffe, altså. Good going, Marlene.

I går kveld lagde jeg imidlertid en ny spilleliste, med litt mer upbeat musikk. Dermed var jeg klar for 4x4 og styrketrening i dag. Gøy! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar